Meer Bulgaars voedsel in de winkels, stelt Bulgaarse ministerie van Landbouw voor
Het ministerie van Landbouw, Voedselvoorziening en Bosbouw stelt voor meer Bulgaarse producten van lokale (regionale) producenten in de winkels aan te bieden. Het idee is vorige week ontwikkeld op voorstel van de Vereniging van de Bulgariaarse landbouwproducenten, dat aan het kabinet is voorgelegd. Regionale producenten zijn producenten of producentenorganisaties met een vestigingsplaats op het grondgebied van de regio waar het desbetreffende verkooppunt zich bevindt of op een afstand van maximaal 200 km van het regionale centrum.
Winkels worden verplicht aparte zones aan te wijzen voor de aanbieding van alleen melk en melkproducten van Bulgaarse rauwe melk, vis en visserijproducten, vlees en vleesproducten, rijst, meel, brood, eieren en eiproducten, oliën en vetten, honing, aardappelen en wortel- en knolgewassen, groenten – rauw (uit veld en kas), gekookt, geconserveerd, bevroren, gedroogd, gefermenteerd, groentesappen, fruit – vers (uit veld en kas), bevroren, gedroogd, geconserveerd, in de vorm van nectars en vruchtensappen, jams, marmelade, gelei en compote, vlees en ingeblikt vlees, kant-en-klaar voedsel in geconserveerde, bevroren, geconcentreerde of gedroogde vorm.
Geen regelgeving ingevoerd in de activiteiten van particuliere exploitanten
Het ontwerpbesluit is voor advies naar alle belanghebbenden gestuurd, aldus het ministerie in een verklaring. Het ontwerpbesluit is ingeleid na communicatie tussen het ministerie van LVB en de Vereniging voor Moderne Handel, die tot doel had winkelketens vrijwillig te stimuleren Bulgaarse productie en Bulgaarse producenten te ondersteunen. De besprekingen hebben tot geen enige actie en begrip van de kant van de particuliere exploitanten geleid, en dat heeft dit voorstel noodzakelijk gemaakt. Daarmee wordt geen regelgeving in de activiteiten van de particuliere exploitanten geïntroduceerd, maar worden de winkels slechts verplicht de productie aan te bieden aan lokale Bulgaarse producenten.
De positie van de Vereniging voor Moderne Handel, die in de media werd verspreid, is manipulatief wat betreft de dreigingen voor een prijsverhoging. De voorgestelde teksten introduceren slechts één enkele verplichting – zones voor het aanbieden van de productie van de lokale bevolking. De aanwijzing van zones uitsluitend voor Bulgaarse producten kan op geen enkele manier als een ingreep in de door de winkelketens toegepaste modellen worden gezien, laat staan als een factor een prijsstijging van goederen.
Doel is de behouding van het levensonderhoud van lokale producenten
De handelingen van het ministerie zijn gericht op ondersteuning van de Bulgaarse productie, van kleine en lokale producenten, en op het behouden van hun levensonderhoud. Een groot deel van de inheemse productie is bestemd voor hotels en restaurants, die momenteel vanwege de pandemie zijn gesloten. Door hun monopoliepositie op de Bulgaarse markt kunnen winkelketens bijdragen voor de bescherming van Bulgaarse boeren in plaats van misbruik te maken van hun slechte organisatie en gebrek aan logistieke voorbereiding.
De lokale Bulgaarse productie is verser, frisser en bekender, die maakt deel uit van de lokale levensstijl en cultuur. Consumenten zijn gerechtigd toegang te hebben tot lokale productie, en het is hun keuze wat ze verkiezen. Het ministerie van LVB houdt toezicht op het prijsniveau van de basisvoedingsmiddelen en indien naar zijn mening de prijzen van de Bulgaarse productie ongegrond stijgen, heeft het ministerie het recht passende maatregelen te ondernemen.
Bron: Agrozona.bg