Bulgarije staat open voor Nederlandse ervaring in de productie en verkoop van groenten en fruit
De expertise, ervaring en innovatie van Nederland in de productie en handel van groenten en fruit stond centraal tijdens de discussies op de internationale conferentie InteliFresh 2020: van de tuin naar de winkelstand in Sofia. De derde editie van het forum bracht meer dan 300 Bulgaarse producenten, handelaren en deskundigen uit Nederland, Italië, Hongarije en Zwitserland samen. De Nederlandse ambassade in Bulgarije ondersteunde voor de tweede keer de organisatie van het forum.
Ons doel is om een koppeling tussen de twee landen te maken en partnerschappen tot stand te brengen tussen bedrijven, tussen de particuliere en de publieke sector, aldus Arie Veldhuizen, Landbouwraad voor Bulgarije en Roemenië bij de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden. Hij herinnerde eraan dat Nederland al tientallen jaren ervaring heeft opgedaan met milieuvriendelijke voedselproductie en dat Bulgarije over genoeg ruimte beschikt waar al deze technologiën en kennis kunnen worden geïmplementeerd. Arie deelde voor het forum het Nederlandse succesverhaal bij het creëren van duurzame marktketens, de unieke 3-in-1-aanpak van het land (een samenwerking tussen bedrijven, wetenschappelijke onderzoeksinstituten en de overheid). Verder vertelde hij over de hoogwaardige productie en moderne logistieke centra, over de hoogtechnologische en energiezuinige kassen en over de leidende positie van het land op het gebied van “groene” genomica. Nederland staat open om ervaringen met Bulgarije te delen en de samenwerking op verschillende landbouwgebieden uit te breiden.
Er is nauwelijks een geschiktere partner voor dergelijke evenementen dan de Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden: een land dat bekend staat om zijn marketingstructuren en producentenorganisaties die wereldleider zijn geworden in de export van groenten en fruit, aldus vice-minister van Landbouw Chavdar Marinov tijdens de opening van het forum. Hoewel Bulgarije nog steeds een netto-importeur blijft, is er sprake van een positieve opwaartse trend in de Bulgaarse productie als gevolg van de terugwinning van groenten- en fruitareaal in de afgelopen drie jaar. De export van Bulgaarse groenten en fruit is de afgelopen vijf jaar toegenomen. Toch blijft er, zoals in de discussies werd opgemerkt, nog een lange weg te gaan totdat die op een duurzame manier de winkelketens in Bulgarije en ook de Europese en wereldmarkten binnentreedt.
Het Bulgaarse ministerie van Landbouw, Voedsel en Bossen heeft een exportstrategie opgesteld voor de sector Groenten en Fruit, met als hoofddoel het overbruggen van het bestaande gebrek aan evenwicht tussen in- en uitvoer. De brancheorganisaties moeten nog commentaar geven op de strategie en Nederland staat klaar om zijn jarenlange ervaring op dit gebied te delen.
Tijdens de discussies werd erop gewezen dat het gebrek aan samenwerkingsverbanden tussen producenten in Bulgarije het eerste en tevens het grootste obstakel vormt voor de ontwikkeling van de sector. Piet Schotel van Fruit Consultancy Europe, Nederland, introduceerde het onderwerp "Nichemarkten in Europa – Hoe te winnen?" en benadrukte de behoefte aan samenwerkingsverbanden en aaneensluiting bij de productie van groenten en fruit zodat een hogere productiviteit wordt bereikt en uitdagingen zoals klimaatverandering en sterke concurrentie worden aangepakt.
Cindy van Rijswijk, senior analist bij de Rabobank, gaf aan dat zelfs de grootste groentetelers in Nederland op zoek zijn naar vereniging, en dat het voor kleine producenten steeds moeilijker zal worden zelfstandig te overleven. Bij de presentatie van de nieuwste trends in de ontwikkeling van de glastuinbouwsector wees ze erop dat investeringen in hoogtechnologische en energiezuinige installaties steeds aan het toenemen zijn. (Interwiew met Cindy van Rijswijk op Bloomberg TV Bulgarije).
Het thema van de derde Nederlandse deelnemer, Kamil Toth van Rijk Zwaan, was "Nieuwe groentesoorten die de markt veroveren": bij de nieuwe soorten moet rekening worden gehouden met klimaatverandering, demografische trends en vele andere factoren.
Ook de derde editie van InteliFresh 2020 bood uitstekende mogelijkheden voor netwerking en persoonlijke contacten tussen producenten, handelaren en deskundigen. Net als bij eerdere edities