FruitMasters optimistisch over perenexport naar Mexico
Fruitcoöperatie FruitMasters verwacht komende jaren een gestage groei van de export van peren naar Mexico. De grens is recent opengegaan. Nederlandse Conference-peren liggen nu in de schappen van enkele supermarkten. De moeizame verhouding tussen de VS en Mexico biedt kansen voor de Nederlandse fruitteelt, zegt Fabien Dumont, exportmanager van FruitMasters.
De eerste container met peren is in mei in Mexico aangekomen. Deze weken wordt de Nederlandse Conference-peer actief gepromoot in filialen van de supermarktketen Superama, onder meer met smaakproeven.
Eerst wennen
Volgens Dumont moet de Mexicaanse consument eerst gewend raken aan de Conference. “Mexicanen kennen tot nu toe alleen gladde peren, vooral uit de VS. De Conference heeft juist een ruwe schil. We moeten de consument leren om daar doorheen te kijken. Dat is ons in China gelukt, dat gaan we in Mexico vast ook voor elkaar krijgen.”
Groeiende export
Bij FruitMasters zijn 425 fruittelers aangesloten. De export van appels en peren naar landen buiten Europa is nog niet groot, maar groeit wel. In 2017 is de export naar verre bestemmingen verdubbeld ten opzichte van het jaar daarvoor.
Opening van grenzen is voor FruitMasters erg belangrijk, zegt Dumont. “In samenwerking met het ministerie van LNV, NVWA en GroentenFruit Huis werken we intensief aan het creëren van markttoegang. Dat is de laatste jaren gelukt in landen als China, Vietnam, India en nu dus Mexico.”
India
Export naar nieuwe landen na officiële opening van de grens komt normaliter mondjesmaat op gang. Op wat langere termijn kan export naar zulke landen van grote betekenis zijn, zegt Dumont. “India werd in 2017 de grootste exportbestemming voor Nederlandse appels, Fruitmasters speelde een actieve rol door het grootste deel van dat volume te leveren. Dat zegt genoeg over het belang van nieuwe markten voor onze leden.”
Strenge importeisen
De fytosanitaire eisen die Mexico stelt bij de import van Nederlandse peren zijn streng. “Maar dat geldt voor meer landen. Probleem voor onze telers is dat elk land zijn eigen fytosanitaire voorwaarden stelt. Vanuit FruitMasters stimuleren wij onze leden om bij de teelt aan de eisen van meerdere exportlanden te voldoen. Dat maakt het voor ons mogelijk om flexibel in te spelen om veranderingen in de markt.”
Promotie
Dumont waarschuwt voor overdreven verwachtingen als het gaat om Mexico. Hij ziet zeker kansen. Het nieuwe importtarief voor fruit uit de VS is daar een van. Hij wijst ook op de omvang van de Mexicaanse bevolking (bijna 130 miljoen). “Maar FruitMasters is geen Philips, ons promotiebudget is beperkt. Daarom moeten we slim opereren en samenwerken met Mexicaanse afnemers. En ook met de Nederlandse ambassade in Mexico. Met bijvoorbeeld een Dutch Week kan de hele Nederlandse agrofoodsector in de etalage worden gezet. Wij leveren graag peren voor zo’n promotieactiviteit.”