Mexicaanse zachtfruitsector blijft groeien
De Mexicaanse zachtfruitsector heeft de afgelopen tien jaar een opvallende groei doorgemaakt. Er is sprake van een verdriedubbeling van de teeltoppervlakte in amper tien jaar en de exportwaarde van zachtfruit is inmiddels belangrijker geworden dan die van bier.
Toename in de vraag naar zachtfruit
Zachtfruit is in de Verenigde Staten en bij bepaalde groepen in de nationale Mexicaanse markt enorm populair. Deze zogenaamde superfoods bevatten vele vitamines, mineralen en voedingsstoffen die goed zijn voor een gezonde(re) levensstijl. Op wereldwijd niveau is eveneens een groei in de vraag waar te nemen. Een prijsstijging voor zachtfruit is het gevolg. Deze prijsstijging maakt het interessant voor telers om zich op zachtfruit te richten en op deze manier hun landbouwgrond winstgevender te maken.
Productiegroei
Volgens de nationale vereniging voor zachtfruit exporteurs (Aneberries) was de Mexicaanse zachtfruitsector in het jaar 2000 nog nauwelijks aanwezig, was de sector in het jaar 2011 reeds gegroeid tot een oppervlakte van 17.000 hectare, en verdriedubbelde de oppervlakte sindsdien tot maar liefst 55.000 hectare in 2021.
In 2003 werd 176.000 ton zachtfruit geproduceerd. In 2014 was deze hoeveelheid reeds gegroeid tot 666.000 ton. Volgens voorspellingen van Grupo Consultor de Mercados Agrícolas (GCMA) bedraagt de productie in 2022 al iets meer dan 1,1 miljoen ton.
95% van de totale huidige Mexicaanse zachtfruitteelt vindt plaats in de staten Michoacán, Jalisco, Baja California en Guanajuato. De totale productie bestaat uit aardbei (57,5%), braam (22,2%), framboos (15,1%) en blauwe bes (5,2%).
Gewasvervanging
Om de groei van de sector mogelijk te maken zijn in verschillende gebieden gewassen als agave, mais en suikerriet vervangen door zachtfruit. Hoewel de conversie van landbouwgrond voor nationale voedselproductie naar de op voornamelijk exportgerichte zachtfruitteelt tot kritiek leidt zijn de motieven voor producenten te begrijpen: De teelt van zachtfruit genereert per hectare veel hogere inkomsten.
Voor de producerende regio’s zijn er ook voordelen. Zo creëert de teelt van zachtfruit meer werkgelegenheid per hectare en worden betere lonen aan de landarbeiders geboden. Als nadelen noemen ingewijden echter ook landspeculatie, intensief watergebruik en demografische en sociale veranderingen.
Exportgroei
In slechts 15 jaar tijd werd zachtfruit één van de juwelen van de Mexicaanse landbouwexport. Terwijl de exportwaarde in 2006 nog 305 miljoen dollar bedroeg, is deze gegroeid tot bijna 2,8 miljard dollar in 2021. Dat komt overeen met een negenvoudige groei.
Momenteel is zachtfruit volgens officiële cijfers goed voor een aandeel van 11,5% van de totale Mexicaanse agrifood export. Begin 2022 werd zachtfruit het belangrijkste agrarische exportproduct en verstootte daarmee bier van de eerste plaats. Aneberries schat dat de export in 2022 nog eens met 12% zal groeien.
95% van het geëxporteerde zachtfruit vindt zijn weg naar de Verenigde Staten, terwijl de resterende 5% is verdeeld over 37 andere landen in Europa, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië.
Internationale Aneberries congres
Op donderdag 28 en vrijdag 29 juli vindt in Guadalajara, Jalisco, de 12e editie van het Internationale Aneberries congres plaats. Bent u als toeleverancier van technologie, uitgangsmateriaal of kennis actief in deze sector? De ruime beursruimte, het conferentie programma, en de verschillende mogelijkheden tot netwerken met stakeholders uit de sector maken dit hét jaarlijkse evenement om met de Mexicaanse sector in contact te komen.