Brazilië, Een schepje suiker in de koffie is door corona goedkoper geworden… de koffie niet
Sinds begin april is het verkeer in de grotere Braziliaanse steden vanwege de Covid-19 Lock down met 50 tot 80 % afgenomen, waardoor er een sterke daling in de consumptie van biobrandstoffen zoals ethanol (uit suikerriet) en biodiesel (uit soja) heeft plaatsgevonden.
Vooral de ethanolproductie heeft hieronder te lijden. Flex-fuel voertuigen (ethanol/benzine) maken namelijk 80% van het Braziliaanse wagenpark uit, en 2/3 van de totale productie aan de pomp wordt verkocht. Daardoor concurreert ethanol rechtstreeks met de verkoop van benzine, dat op zijn beurt goedkoper is geworden vanwege de lage olieprijzen. Onder deze omstandigheden hebben de Braziliaanse suikermolens - de grootse exporteurs ter wereld - besloten om meer suiker te gaan produceren i.p.v. ethanol, waardoord de suikerprijs voor 2020 omlaag is geschoten.
De verminderde biobrandstofconsumptie zal tevens een effect hebben op de afzet van het soja complex, omdat 70% van de Braziliaanse biodiesel uit dit gewas wordt vervaardigd.
Zie link hieronder naar het rapport van Rabobank Brazilië Biofuel Markets.
Braziliaanse koffiecoöperaties hebben voorafgaand aan de Covid-19 crisis grote hoeveelheden koffie verhandeld tegen goede internationale prijzen, waardoor ze uitkijken naar positieve resultaten in een jaar waarin de wereldeconomie het moeilijk heeft. De koffieoogst, die deze maand begint, zal volgens een prognose van het Nationale Agentschap voor Voedselvoorziening CONAB 3,6 miljoen ton aan bonen opbrengen. De Raad van Koffie-exporteurs van Brazilië (Cecafé) schatte in februari dat hiervan bijna 2 miljoen ton zal worden geëxporteerd, waarmee het record van vorig seizoen zal worden evenaart. Volgens de koffiecoöperaties zal het "een heel goed jaar worden”, ondanks de pandemie.