Frankrijk: restaurants verplicht om herkomst van alle soorten vlees te vermelden
Restaurants in Frankrijk moeten vanaf nu verplicht de herkomst van het vlees op hun menukaart aangeven. Dit heeft de Franse premier, François Bayrou, laten vastleggen in een nieuw decreet. Officieel 'een belangrijke stap richting een transparantere voedselketen met daarbij voordelen voor zowel producenten als consumenten’.

Het decreet komt tegemoet aan de volgende drie belangrijke punten:
- Franse boeren zijn op deze manier in staat hun productkwaliteiten beter onder de aandacht te brengen en informeren hiermee de consumenten wanneer hun vlees van Franse bodem afkomstig is;
- Consumenten hebben zo meer inzicht in de herkomst van hun gerecht; Franse producten staan bekend om de smaak en kwaliteit;
- Restauranthouders kunnen hiermee gebruik maken van een kwaliteitslabel en zich daarmee onderscheiden door de Franse oorsprong van hun stuk vlees.
Uitbreiding naar meerdere vleessoorten
Sinds 2002 was er al een verplichting tot het vermelden van de herkomst van kalfs- en rundvlees, maar met dit nieuwe decreet wordt de verplichting ook nog uitgebreid naar varkens-, pluimvee- en schapenvlees. Op deze manier wordt het voor consumenten nu gemakkelijker om ook in restaurants te kiezen voor een lokaal geproduceerd stuk vlees.
De Franse minister van Landbouw en Voedselsoevereiniteit, Annie Genevard, benadrukt de impact van deze nieuwe regelgeving: “Dit decreet is een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van transparantie over de herkomst van vlees en zal het vertrouwen van de consumenten vergroten. Het is ook een kostbare steun voor onze lokale producenten, terwijl het onze landbouwpraktijken en de kwaliteit van Franse producten benadrukt.”
Ook de Franse minister van Handel, Ambachten, Kleine en Middelgrote Ondernemingen en Sociale en Solidaire Economie, Véronique Louwagie, ziet de voordelen van het decreet: “Het zal een opwaartse spiraal creëren die de wensen van consumenten en de belangen van boeren samen laat komen. Door de herkomst van vlees te benoemen, kunnen consumenten bewuster hun vlees kiezen dat bekend staat om de smaak en kwaliteit.”
Timing
De aankondiging van het decreet komt slechts een paar dagen voor de opening van de Salon International de l’Agriculture, een van de grootste landbouwbeurzen van Europa. Dit is natuurlijk een strategisch moment en op deze manier laat de Franse regering zien dat het duurzaam en hoogwaardig geproduceerde landbouwproducten nóg zichtbaarder wil maken.
Daarnaast gaat het hierbij niet alleen om de promotie van lokale producten, maar ook om de garantie van voedselveiligheid en milieu. Het vlees heeft hierdoor geen duizenden kilometers hoeven afleggen om op het bord terecht te komen. De verplichte vermelding van de herkomst in restaurants zou consumenten zogenaamd de kans geven om een bewustere keuze te maken en te kiezen voor vlees van goede kwaliteit met een kleinere ecologische voetafdruk.
Ondanks alle goede bedoelingen is deze nieuwe wetgeving ook duidelijk politiek ingegeven. De Franse boeren (met name in de sectoren rundvlees, pluimveevlees en schapenvlees) hebben veel moeite om te concurreren met het vaak goedkopere geïmporteerde vlees. Hiermee wordt dus een signaal afgegeven aan de Franse boeren, dat de overheid gevoelig is voor dit vraagstuk en zich inzet om hun positie op de markt te versterken.