Frankrijk: success story van consumentencoöperatie “Wie is de Baas?!”
Het Franse consumentenmerk “C’est qui le patron ?!” krijgt steeds meer voet aan de grond in Frankrijk. Onder het duidelijk herkenbare logo en in verpakkingen met primaire kleuren, brengt het merk door de consumentenleden geselecteerde voedingsmiddelen op de markt. Producten die aan de producerende boeren een eerlijker inkomen garanderen. Het merk heeft zoveel succes dat ook diverse Franse supermarktketens er nu reclame voor maken, om zo te communiceren over hun solidariteit met de Franse boeren. In de loop van dit jaar 2025 worden ook groenten en fruit aan het productassortiment toegevoegd.

Resultaten tot nu toe
Het merk C'est qui le patron?! is eigendom van meer dan 15.000 consumentenleden die de producten selecteren die onder het merk verkocht worden. Zij bepalen ook de specificaties van het product, terwijl ze de producenten een eerlijke vergoeding garanderen die rekening houdt met de kostprijs en een marge. Het merk CQLP ondersteunt momenteel meer dan 3.000 producenten en verkoopt een dertigtal producten waaronder melk, yoghurt, honing, bloem en chocolade. De waarde van dit merk wordt geschat op tussen de 10 en 20 miljoen euro en het genereerde een omzet van 126 miljoen euro in 2024, een stijging van 11,8%, volgens het gezaghebbende tijdschrift LSA.
Het merk is zeer actief op diverse social mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, en in mindere mate op X.
Het assortiment van C'est qui le patron?! omvat momenteel 17 levensmiddelen. In 2024 zijn er 87 miljoen producten verkocht van dit consumentenmerk, met als speerpunten:
- halfvolle melk (het eerste product dat negen jaar geleden gelanceerd werd),
- biologische boter
- en scharreleieren

Het consumentenmerk heeft een drukbezochte stand op de grootste Franse landbouwbeurs Salon International de l’agriculture, waar producenten en consumentenleden uitleg gaven aan de bezoekers. Ook op de aankomende editie van deze populaire publieksbeurs, die plaatsvindt in Parijs van 22 februari – 2 maart 2025, zijn ze weer paraat.
Een nieuw productsegment: groenten en fruit
De consumentencoöperatie kondigde op 30 januari 2025 in een persbericht aan dat ze haar productassortiment uitbreidt met groenten en fruit.
Tussen nu en september 2025 zullen zes groenten en fruit “in samenwerking met consumenten en ter ondersteuning van producenten worden samengesteld en in de schappen van de supermarkten worden gelegd”: kersen, appels, uien, knoflook, sjalotten en wortelen, aldus de coöperatie.
De eerste C'est qui le patron?! kersen zullen in mei (tot half juli) in de schappen liggen. Appels volgen in oktober. Wortelen worden momenteel besproken met producenten, maar worden ook in de herfst verwacht.
De coöperatie onderbouwt met duidelijke cijfers de prijsverhogingen die nodig zijn om de producenten een fatsoenlijke prijs te garanderen, bijvoorbeeld voor appels: “Er is een tekort van 21 cent per kilo om de producenten de middelen te geven om hun boomgaarden te herplanten en te investeren in deugdelijker boomkwekerijpraktijken”.

Een charismatische oprichter die zijn aandelen doneerde
Oprichter Nicolas Chabanne communiceert als influencer op social media en boekt daarmee succes. Hij vraagt middels storytelling en met de hashtag #soutienauxproducteurs (steun aan de producenten) aandacht voor het persoonlijke verhaal van Franse boerengezinnen. Sommige boeren vertellen bijvoorbeeld in korte filmpjes hoe zij dankzij het merk C’est qui le patron?! van een vrijwel zekere ondergang gered werden.
Eind 2024 kondigde Chabanne aan dat hij, in overleg met zijn drie kinderen, heeft besloten al zijn aandelen over te dragen aan een stichting voor aandeelhouders: “Ik heb besloten om alle aandelen van mijn bedrijven, waaronder CQLP, over te dragen aan een stichting om producenten op de lange termijn te beschermen en een nieuw bedrijfsmodel in Frankrijk te creëren”. Zijn doel is om alle consumenten de kans te geven om systematisch een positieve en duurzame impact te hebben op de wereld om ons heen, zowel op sociaal, milieu- als economisch gebied, door producten of diensten te kopen van dit nieuwe type bedrijven: Les entreprises du partage (bedrijven die delen).

Franse supermarktketens haken aan
Directeuren van supermarktketens als Carrefour, E.Leclerc en Intermarché kunnen niet meer om dit merk heen en gingen, bijvoorbeeld ter gelegenheid van de viering van het 8-jarige bestaan van het merk, op de foto voor het merk C’est qui le patron?!. Een engagement dat ze ook graag delen op hun eigen sociale media.
Immers, in Frankrijk geproduceerde voedingsmiddelen, die respect voor het milieu èn vooral een eerlijke prijs voor de producent garanderen, blijken een onderwerp te zijn waar de Franse consument gevoelig voor is.
Voor meer informatie over de oorsprong van het consumentenmerk C’est qui le patron?!, lees ons eerdere achtergrondartikel: Succesvol merk Franse consumentencoöperatie: Wie is de baas?! | Nieuwsbericht | Agroberichten Buitenland