Drukbezocht kansenseminar toont interesse bio-ondernemers in nabije markten
De vraag naar biologische producten in de landen rondom Nederland verandert voortdurend. Hierdoor ontstaan er steeds nieuwe marktkansen. Om die kansen te verzilveren is inzicht nodig in de marktontwikkeling, consumententrends en in welke productgroepen het grootste potentieel zit. Tijdens het kansenseminar ‘Biologische Producten op Nabije Markten’ op 23 januari 2025 spraken ongeveer 75 gasten met elkaar over de kansen in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Nederlands Biologisch Actieplan: kansen in nabije markten
Het Nederlandse Actieplan Groei van biologische productie en consumptie, uit december 2022, streeft ernaar het biologische landbouwareaal in Nederland te vergroten van circa 4 procent in 2022 naar 15 procent in 2030. Om deze ambitie te realiseren, is het cruciaal om te kijken naar kansen voor de afzet van biologische producten. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Daarom zijn in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en in samenwerking met het LVVN Attaché Netwerk (LAN) de mogelijkheden op nabije markten uitgebreid verkend. Op 23 januari zijn er in Utrecht twee nieuwe studies op Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (VK) gepresenteerd en werden de deelnemers op de hoogte gesteld van de laatste ontwikkelingen in Duitsland en Zweden.
Kansrijke marktsegmenten in Frankrijk en het VK
Frankrijk is, met de op één na grootste markt voor biologische producten in Europa en een sterke koopkracht, een veelbelovende bestemming. Nu de vraag naar biologische producten weer stabiliseert na een periode van stagnatie, is dit hét moment om kansen te grijpen en te investeren. Vooral in specifieke segmenten zoals zuivel, vegetarische producten (melk- en vleesalternatieven) en fruit- en groentecategorieën liggen er unieke kansen. Annelies Dijkema, landbouwadviseur op de Nederlandse ambassade in Parijs, geeft verdere toelichting: “Frankrijk is een aantrekkelijke exportbestemming voor biologische producten, met een divers distributielandschap en een aanhoudend hoge bereidheid om meer te betalen voor etenswaren.”
Het VK is een belangrijke markt voor Nederlandse agrarische producten. Ook naar biologische producten is er vraag. De studie geeft onder meer inzicht in de afzetkanalen en biologische certificering in het VK. LVVN-attaché op de Nederlandse ambassade in Londen, Jojanne van Andel, vertelt: “Het is een competitieve markt, tegelijkertijd zijn er kansen. De studie toont kansen in verse groenten en fruit, vlees en melkproducten. Productcategorieën waar Nederland al sterk in is en nog kan groeien.”
Duitsland en Scandinavië zien groei in bioconsumptie
In 2023 zijn marktstudies over de trends en kansen in Duitsland en Zweden opgeleverd. Ook deze markten blijven in ontwikkeling. Duitsland blijft de grootste markt voor biologische retailverkoop binnen de EU. De vraag blijft gestaag groeien. De zakelijke cultuur in Duitsland is echter sterk gericht op vertrouwen en langdurige relaties. Het betreden van deze markt wordt door de overheid ondersteund door meerjarige programma’s. Ramon van der Tol, Sectormanager Food & Agri Akkerbouw bij de Rabobank was één van de deelnemers. Hij geeft aan: “Een breed bezocht seminar, mooi dat de sector zo samenkomt. We hebben inzicht gekregen in wat de overheid kan betekenen en de programma’s die er zijn. Ik zie kansen voor de biologische sector in Nederland!
Landbouwadviseur Renske Nijland van de Nederlandse ambassade in Kopenhagen duidt de ontwikkelingen in Zweden, nog een Europese markt met potentie: “De laatste trends zijn dat de Zweedse economie er nog steeds relatief slecht voor staat, maar dat de vraag naar biologisch wel aantrekt. Ondanks de vertroebeling op de markt, door de focus op lokaal geproduceerd voedsel en de toename van plantaardige consumptie, blijft de regio een interessante afzetmarkt voor Nederlandse ondernemers”.
Na afloop van het seminar, konden de gasten tijdens een netwerklunch hun vragen stellen aan de aanwezige experts en hun ervaringen delen. Niek Nielen, Strategisch Programma Manager bij FrieslandCampina, concludeert: “Inspirerend en een verbreding in ons denken. Ook dichtbij in de nabije markten. Vanmorgen veel kansen gehoord en ik kijk uit naar de rapporten”.
Meer informatie
Wilt u meer weten over deze markten? U kunt de marktstudies aanvragen:
- Frankrijk via par-LVVN@minbuza.nl
- Het Verenigd Koninkrijk via lon-LVVN@minbuza.nl
- Duitsland via bln-LVVN@minbuza.nl
- Zweden via kop-LVVN@minbuza.nl