Themakleur voor leliepromotie in Japan onthuld

Op 28 oktober jl. vond de onthulling van de nieuwe themakleur van “Lily Promotion Japan (LPJ)“, de brancheorganisatie  voor de promotie van de Nederlandse leliesector, plaats tijdens een ceremoniële bijeenkomst op de Residentie van de Nederlandse Ambassade in Tokio. In aanwezigheid van gastheer plaatsvervangend ambassadeur Rob Anderson en vertegenwoordigers van de Japanse en Nederlandse leliebloembollen- en -snijbloemenketen maakte LPJ bekend voor het komende seizoen 2025/2026 te hebben gekozen voor de energieke, opwekkende kleur geel.

Foto: Keita Sawa

Lovelily Promotie in Japan

Onder de naam “Lovelily Promotion Japan” voert Lily Promotion Japan allerlei promotieactiviteiten uit om de bekendheid van de Nederlandse leliesector onder de Japanse consumenten te verhogen. Onderdeel van de activiteiten is het werken met themakleuren.

Het project ging van start in oktober 2020, tijdens de coronapandemie. De eerste themakleur, voor seizoen 2021/2022, was de kleur oranje, waarbij een nieuwe oranje variëteit “Kodaira” werd gedoopt als eerbetoon aan de gouden medaillewinnares schaatsster Nao Kodaira.  De volgende themakleur voor 2023/2024 was rood, en een nieuwe rode variëteit werd vernoemd naar “Shinji Ono”, de wereldberoemde voetballer en voormalige speler van Feijenoord. Beide variëteiten werden geplant in de tuin van de residentie en zijn daar in bloei te bewonderen. Voor 2025/2026 is de keuze gevallen op de kleur geel. Naar wie een nieuwe gele variëteit zal worden vernoemd, is nog niet bekend. Naar verwachting vindt volgend jaar de naamgeving plaats. Aanbevolen gele leliesoorten (Lovelily Select Yellow) zijn o.a. Conca d'or, Yelloween, Vigneron, Tomos (LA), El Divo, en Hinault.

Onthulling van de themakleur 2025/2026 (l: Mw. Matsushima, r: de heer Matsushima) Foto: Keita Sawa

Frisse wind door meer aandacht voor kleur

Bij de keuze van de themakleur besteedt Lily Promotion Japan ook veel aandacht aan de positieve werking van de kleur  op de gemoedstoestand. Zo wordt oranje (warmte) aangeprezen als een opbeurende en bevrijdende kleur, terwijl rood (passie) een positief effect heeft op energie en motivatie, en geel (energie) geassocieerd wordt met vitaliteit.

Lily Promotion Japan probeert actief de charmes van andere kleuren lelies, zoals oranje, rood, en geel, te promoten bij zowel bloemenwinkels als Japanse consumenten en zo de verkoop van lelies in het algemeen te bevorderen. Op deze manier zorgt Lily Promotion Japan voor een frisse wind in de Japanse leliesector waar witte en roze lelies nog steeds de markt domineren.

Ter afsluiting van de ceremonie sprak Denise Lutz, Landbouwraad,  een dankwoord uit aan de heren Isao Kaneto en Len Alkemade van Lily Promotion Japan voor hun doorlopende inzet om Nederlandse lelies onder de aandacht te brengen van de Japanse consumenten.

Official Site Lily Promotion Japan (Japanstalig)
Website: Sustainable Food Production in the Netherlands and Dutch Food Culture

Contact & vragen

Denise Lutz, LVVN-raad
Chitose Hatakoshi, Landbouwassistente
Email: tok-lvvn@minbuza.nl

Rob Anderson, plv. CdP, opent de plechtigheid. Foto: Keita Sawa
De heer Jan de Wit, Voorzitter, Verre Oosten/Oceanië landengroep van Anthos. Foto: Keita Sawa
De heer Masato Toyoshima, Voorzitter, Bulb & Bulb Flower Group, Japan Flower Growers Association brengt een heildronk uit. Foto: Keita Sawa
Denise Lutz, LVVN-raad