Frankrijk: nieuw logo gelanceerd voor oorsprong ingrediënten
Vanaf de zomer van 2024 verschijnt er een nieuw voedingslogo op verpakkingen in Frankrijk. Na Nutri-Score, dat de voedingswaarde van bewerkte voedingsmiddelen moet weergeven, is het de beurt aan Origin'Info om consumenten meer transparantie te bieden over de oorsprong van ingredienten van levensmiddelen.
Wat is het Origin'Info logo?
Volgens een onderzoek dat eind maart 2024 werd gepubliceerd, staat op tweederde van de bewerkte voedingsmiddelen (kant-en-klaarmaaltijden, conserven, enz.) niet de herkomst van ingrediënten. En dat terwijl voor 80% van de Franse consumenten de herkomst van het product een van de belangrijkste aankoopcriteria is, naast de prijs.
Het Origin'Info-logo zou dit gebrek aan transparantie compenseren door in de vorm van een witte rechthoek de namen van de landen van herkomst van de drie hoofdingrediënten van het recept weer te geven.
Niet-verplichte etikettering
Het logo is niet verplicht, al is het wel officieel door de Franse regering gelanceerd. In overeenstemming met de Europese wetgeving zal deze etikettering, net als Nutri-Score, vrijwillig zijn. Volgens het Ministerie van Economische Zaken hebben al 80 bedrijven aangegeven hiermee in zee te willen gaan, waaronder Fleury Michon, Panzani, Bonduelle en Saint-Mamet. Tegen eind 2024 zouden meer dan 10.000 producten gelabeld kunnen zijn.
Het Origin’Info systeem zal in eerste instantie op experimentele basis worden toegepast. In de eerste helft van 2025 zal worden bekeken of aanpassingen nodig zijn.
Bedrijven die dat willen, kunnen ook een QR-code die met een smartphone gescand kan worden op de verpakking weergeven, in plaats van de rechthoek die de drie belangrijkste landen van herkomst aanduidt, om te voorkomen dat de verpakking te vaak opnieuw moet worden aangepast als de ingrediënten veranderen. Een optie die de Franse consumentenverenigingen niet bevalt, omdat ze beweren dat klanten zeker niet de reflex zullen hebben om hun verpakkingen te scannen.
Toch zou dit nieuwe etiket op bewerkte voedingsmiddelen de consumenten die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen of die de lokale landbouw willen steunen, kunnen helpen om een keuze te maken uit de veelheid van producten die in supermarkten worden verkocht.
Keuze uit 3 verschillende formaten voor het logo
Het Origin’Info-logo, dat vanaf deze zomer geleidelijk op verwerkte producten zal worden weergegeven, kan in 3 formaten worden weergegeven:
1. een logo dat de belangrijkste ingrediënten van het product weergeeft met hun land van herkomst (zie afbeelding bovenaan dit artikel);
2. een tweede logo waarin naast de herkomst van de ingrediënten ook het land van verwerking wordt vermeld (fabrieksicoon)
3. een derde logo waar naast de herkomst van de ingrediënten een cirkeldiagram wordt afgebeeld, die het relatieve aandeel van elk land in de samenstelling van het product weergeeft.
Verschil tussen ingrediënten en landbouwgrondstoffen
In de context van Origin’Info wordt onderscheid gemaakt tussen ‘ingrediënten’ en ‘landbouwgrondstoffen’. Merken die ervoor hebben gekozen om zich aan te sluiten bij het systeem moeten de herkomst van de agrarische grondstoffen voor de hoofdingrediënten van het product vermelden.
Voor een kant-en-klaar Bolognese pastaschotel bijvoorbeeld is meel een ingrediënt dat wordt gebruikt bij de samenstelling van pasta; en tarwe de agrarische grondstof waaruit dit meel bestaat. Op het Origin’Info-label zal dus de herkomst van de tarwe worden vermeld, evenals die van de tomaten en het rundvlees (de agrarische grondstoffen van de andere hoofdingrediënten van Bolognese pasta).
Hoe wordt de herkomstinformatie gepresenteerd?
Merken kunnen de informatie over de herkomst van agrarische grondstoffen op verschillende manieren verstrekken:
- rechtstreeks op de productverpakking, met het Origin'Info-logo aangebracht in een van de 3 formaten;
- op het elektronische label dat in de winkelschappen voor het product staat;
- via een QR-code (aanwezig op de productverpakking) die met een mobiele telefoon gescand kan worden;
- op de online winkelsites van de ketens die het product verkopen.
Geen “Europse Unie” herkomst, tenzij
De vermelding van herkomst op de logo’s mag in beginsel niet de Europese Unie, of een andere supranationale herkomst, zijn. Dat mag wel als het aantal landen van herkomst per grondstof 4 of meer is.