Umami Arena 2023 (voorheen SMAK), Noorwegen
De beurs Umami werd groots aangekondigd: 'UMAMI ARENA is taking over where SMAK 2020 left off, creating a bigger, better and even more essential arena for Norway’s food and beverage industry.’
De expo viel wat tegen na deze geschepte verwachtingen en de vrij hoge toegangsprijs (40 Euro voor het allergoedkoopste toegangskaartje). De in maart 2020 SMAK bezochte beurs was drukker bezocht en vol met enthousiaste mensen, dat miste hier. De hele UMAMI Arena beurs was, net als de voorafgaande SMAK trouwens, een bijna exclusief Noors feest. Alle lezingen in het Noors en er waren nauwelijks internationale stands te vinden.
Ongeveer de helft van de beurs bestond uit producten voor de levensmiddelen- en drankensector, zoals ingrediënten, machines en verpakkingsmaterialen (foodtech). Ook diverse verenigingen en coöperaties waren goed vertegenwoordigd. De andere helft bestond uit producten en groothandelaren van alle soorten levensmiddelen en dranken (food).
Opvallend was de prachtige stand met rendierproducten, waaraan ook door de Noorse minister uitdrukkelijk veel aandacht aan werd besteed.
Voor Nederlandse begrippen is dit geen grote beurs, maar voor Noorwegen is dit absoluut de grootste vakbeurs en voor mensen met professionele belangstelling voor de voedselsector in Noorwegen een absolute must.
Een van de weinige Nederlandse standhouders (met Noorse partner) was van CYCLUPS en zijn duurzaam afbreekbare bestek en drinkrietjes e.d. Zijn 10 m2 standje was mooi en functioneel, maar het was erg duur geweest, vertelde hij. Op de beurs waren dan ook (te) veel lege stands. Als reden gaven veel standhouders dat de beurs wel erg duur geworden was en dat zelfs grote spelers er moeite mee hadden. Het levensmiddelen concern Orkla was bijvoorbeeld helemaal niet aanwezig, wat opmerkelijk was. Bij de grote kaasgroothandel Oluf Lorentzen was een Nederlandse vertegenwoordiger van de Van der Sterre groep aanwezig, met Prima Donna en Landana kaas. Ook Friesland Campina was aanwezig met de Debic producten voor de horeca.
Een zeer welkome maar, ook een erg beperkte Nederlandse deelname dus. Het was dan ook geen verrassing dat de organisatie van Nova Spektrum, bij de lunch georganiseerd voor ambassade medewerkers, erg hun best deed om men te overtuigen om een nationaal paviljoen te gaan organiseren. De volgende Umami is al in in 2025 in plaats van na de gebruikelijke 3 jaar.
Vanuit het Nederlandse bedrijfsleven is in het verleden geen interesse geweest. Om van die desinteresse te gaan naar een nationaal paviljoen, moet er nog wel heel veel gebeuren. Het kan aan de andere kant natuurlijk een kans zijn. Dat het een kans kan zijn geldt ook voor ondernemers uit de voedsel- en drankenindustrie die zelf belangstelling hebben om aan de beurs deel te nemen. Ook als Nederland niet met een paviljoen vertegenwoordigd is, biedt onze afdeling natuurlijk inhoudelijk ondersteuning aan dergelijke ondernemers. Wij horen graag van u!
Renske Nijland
LAN-LNV-Kopenhagen