Nieuwe duurzaamheidstermen vragen vaak om verduidelijking bij de Britse consument
Onderzoek in opdracht van het productschap AHDB wijst erop dat 51% van de Britse consumenten om het milieu geeft bij het kiezen van voedsel. De huidige economische situatie draagt er wel aan bij dat consumenten zich gedwongen voelen om hun koopgedrag te heroverwegen om zo de kosten laag te houden. Dit betekent in sommige gevallen dat het voor velen een uitdaging is om milieu bewust te zijn met hun aankopen.
Maar niet alle consumenten delen dezelfde kennis van duurzaamheidstermen. Onderzoek toont aan dat er vaak meer uitleg nodig is als het gaat om termen als ‘net zero’, ‘koolstofcompensatie’ en ‘regeneratieve landbouw’. Dit is relevant voor producenten die voedingswaren promoten in het VK omdat het aanduidt dat deze termen vaak meer verduidelijkt dienen te worden voor de Britse consument.
Het onderzoek laat verder zien dat generatie Z-ers relatief meer zorgen hebben over het gebruik van plastic op boerderijen, het verlies van inheemse Britse natuursoorten en watergebruik bij geïmporteerde gewassen. Consumenten die minder vlees eten zich het meest zorgen baren over de methaan uitstoot van vee, de effecten van insecticiden en het watergebruik bij de Britse gewasproductie.
De Consumer tracker van AHDB/YouGov (augustus 2023) laat zien dat er in vergelijking met mei 2023 meer mensen zijn gaan nadenken over de verpakking van producten en de mate van voedselverspilling – een stijging van 63% naar 68%.
Kortom, de onderzoeksresultaten tonen dat consumenten zich tegenwoordig meer zorgen maken over het milieu, maar vanwege de inflatie steeds vaker hun levensstijl moeten aanpassen. Om die reden verkiezen consumenten in toegenomen mate factoren als prijs en kwaliteit boven reputaties op het vlak van gezondheid, duurzaamheid, dierenwelzijn en het milieu. Desalniettemin laat het onderzoek wel zien dat het percentage consumenten dat zegt duurzaam geproduceerd voedsel te kiezen is gestegen van 16% in 2022 naar 21% in 2023.