Voedselprijsinflatie in het VK bereikt nieuw record van 14,7%
Voedingsmiddelen en dranken waren in oktober jl. 14,7% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat schrijft onderzoeksbureau Kantar bij de publicatie van haar nieuwste analyse van de verkoopcijfers van supermarkten in het Verenigd Koninkrijk.
Consumenten in het VK bezuinigen meer op hun boodschappen. De verkoop van huismerk producten is met 10,3% gestegen, terwijl de verkoop van merk producen met maar 0,4% is gestegen. Kantar stelt dat de verschuiving naar huismerk producten nog steeds versneld toeneemt. De verkoop van het meest goedkope segment huismerkproducten is met maar liefst 42% gestegen.
De prijsvechters Aldi en Lidl zagen de grootste omzetgroei. Aldi was in oktober de snelst groeiende supermarktketen. Aldi en Lidl hebben hun omzet het afgelopen jaar met respectievelijk 22,7% en 21,5% vergroot. Hun marktaandelen waren in de 12 weken tot aan 30 oktober respectievelijk 9,2% en 7,2%.
Tesco, de grootste supermarktketen in VK, had in de laatste 12 weken tot aan 30 oktober een marktaandeel van 27,0% na een verkoopgroei van 3,1%. Van de grootste vier supermarkten had ASDA met 5,3% de grootste omzetgroei. De marktaandelen van Sainsbury’s, Asda, en Morrison’s waren in de 12 weken tot aan 30 oktober respectievelijk 14,9%, 14,3%, en 9,0%.
Volgens Kantar worstelen 27% van de huishoudens in het land met de financiën, twee maal zoveel als vorig jaar.