Spanje: 14e Fruit Attraction 4-6 oktober 2022 in Madrid breekt record

Van 4 tot 6 oktober heeft de 14e editie van de toonaangevende internationale Groenten en Fruit beurs, Fruit Attraction, plaatsgevonden in Madrid. De bezetting tijdens deze editie was 38% hoger dan vorig jaar met 19% meer nieuwe bedrijven. 90.000 professionals uit 130 landen namen deel en 1.800 exposerende bedrijven (waarvan bijna 70 NL) uit 55 landen stonden op een totaaloppervlakte van 58.000 m2 in 8 hallen.

De Fruit Attraction beurs is na de Fruit Logistica in Berlijn de grootse internationale Groenten- en Fruit vakbeurs van Europa.

Fruit Attraction
Beeld: ©Landbouwteam, Spanje

Bezoek ambassadeur Roel Nieuwenkamp en Spaanse minister Planas Nederlandse standhouders

Na de opening door de Spaanse minister van Landbouw, bracht ambassadeur Roel Nieuwenkamp een bezoek aan zowel het NL paviljoen als overige Nederlandse bedrijven op de beurs.

Evenals voorgaande jaren ontving de ambassadeur samen met de landbouwraad en het GroentenFruit Huis de Spaanse minister van Landbouw, Visserij en Voedsel bij het NL paviljoen. In dezelfde week als Fruit Attraction hadden de ambassadeur en de landbouwraad ook nog een bilaterale afspraak met minister Planas over het aankomende Spaanse voorzitterschap binnen de EU in de 2e helft van 2023. Het trouwe bezoek van de Spaanse Minister aan het NL paviljoen toont de goede bilaterale relatie tussen NL en SP.

Bezoek Spaanse minister van Landbouw aan NL paviljoen_Fruit Attraction 2022
Beeld: ©Landbouwteam Nederlandse Ambassade in Spanje / Landbouwteam Nederlandse Ambassade in Spanje
V.l.n.r. Janine Luten (GroentenFruitHuis), Roel Nieuwenkamp (Ambassadeur NL ambassade in Spanje), Luis Planas (Spaanse Minister van Landbouw, Visserij en Voedsel), Nina Berendsen (Landbouwraad NL ambassade in Spanje) - Fruit Attraction 2022

De ambassadeur was erg onder de indruk van de duurzame en innovatieve oplossingen die de veelzijdige Nederlandse bedrijven bieden voor de actuele en toekomstige uitdagingen in de AGF sector.

Regelmatig vallen de Nederlandse bedrijven in de prijzen tijdens de Fruit Attraction beurs en dit jaar mocht Boaz Oosthoek, Managing Director van Koppert, de Innovatie 2022 prijs in ontvangst nemen tijdens de beurs.

Boaz Oosthoek (Koppert) en Ambassadeur Roel Nieuwenkamp - Fruit Attraction 2022
Beeld: ©Landbouwteam Nederlandse Ambassade in Spanje / Landbouwteam Nederlandse Ambassade in Spanje
Boaz Oosthoek (Koppert) en Ambassadeur Roel Nieuwenkamp - Fruit Attraction 2022
Ambassadeur Roel Nieuwenkamp en landbouwraad Nina Berendsen brengen bezoek aan stand Rijk Zwaan Ibérica
Beeld: ©Landbouwteam Nederlandse ambassade in Spanje / Landbouwteam Nederlandse Ambassade in Spanje
Ambassadeur Roel Nieuwenkamp en landbouwraad Nina Berendsen brengen bezoek aan stand Rijk Zwaan Ibérica

Netwerkreceptie

De Nederlandse ambassade kon dit jaar weer een netwerkreceptie aanbieden tijdens de Fruit Attraction. De receptie werd geopend door de ambassadeur en vond plaats in het NL paviljoen van Holland Fresh Group/GroentenFruit Huis. Er was een hoge opkomst van zowel Nederlandse als Spaanse contacten uit de AGF sector.

Netwerkreceptie in NL paviljoen van Holland Fresh Group/GroentenFruit Huis
Beeld: ©Landbouwteam Nederlandse Ambassade in Spanje / Landbouwteam Nederlandse Ambassade in Spanje
Netwerkreceptie in NL paviljoen van Holland Fresh Group/GroentenFruit Huis

NL en SP goede groenten- en fruithandelspartners

Spanje en Nederland zijn de belangrijkste leveranciers van groenten & fruit in Europa.

In 2021 bedroeg de totale Spaanse export van groenten & fruit €15,2 miljard (=+5% ten opzichte van 2020) en Nederland exporteerde €13 miljard (=+2%) naar het buitenland.

Export groenten en Fruit NL-SP-NL 2021 (Bron: GroentenFruit Huis)
Beeld: ©GroentenFruit Huis / GroentenFruit Huis
Export groenten en Fruit NL-SP-NL 2021 (Bron: GroentenFruit Huis)
Export groenten en fruit EU landen, inclusief re-export in euros
Beeld: ©GroentenFruit Huis / GroentenFruit Huis
Export groenten en fruit EU landen, inclusief re-export in € (Bron : GroentenFruit Huis)
Export groenten & fruit EU landen, inclusief re-export in 1.000 kilo (Bron : GroentenFruit Huis)
Beeld: ©GroentenFruit Huis / GroentenFruit Huis
Export groenten & fruit EU landen, inclusief re-export in 1.000 kilo (Bron : GroentenFruit Huis)

De Spaanse en Nederlandse productie van verse groenten is grotendeels complementair.

In de periode november - april is Spanje de belangrijkste exporteur van verse groenten en in mei neemt Nederland het over tot oktober. Bovendien is er een sterke en langdurige relatie tussen Spanje en Nederland.

  • Voor Nederlandse export van verse groenten en fruit is Spanje de 7e buitenlandse markt (€375 mln.). De belangrijkste producten zijn: druiven (re-export), avocado (re-export), citroenen/limoenen (re-export), maar ook in Nederland geteelde tomaten, peren en uien.
  • Voor Spaanse export is Nederland de 4e buitenlandse markt (€ 1,1 miljard in 2020). Top-3: paprika's, tomaten en sinaasappels.

Het is belangrijk dat de Spaanse en Nederlandse sector/telers in Europa samenwerken en kennis delen op verschillende terreinen zoals verduurzaming, innovatie, fytosanitaire zaken en post-Brexit.

De Fruit Attraction beurs is een doeltreffend instrument om zakelijke kansen te genereren en toegang te krijgen tot nieuwe internationale markten, juist in een belangrijke maand als oktober voor de planning van campagnes.

Beursindeling en -informatie

De beurs wordt jaarlijks georganiseerd door de beurslocatie IFEMA in Madrid en FEPEX, de Spaanse federatie van producenten en exporteurs van groenten, fruit en bloemen en planten. Naast de gerenommeerde Fresh Produce Area, 70%, vertegenwoordigt de Auxiliary Industry 30%. Dit jaar was Fresh Food Logistics, een sectoraal platform voor logistiek, transport en beheer van de koelketen voor vers voedsel, toegevoegd.

Daarnaast zette de beurs zich opnieuw in voor innovatie, duurzaamheid en digitalisering dankzij de 1) Smart Agro Area (innovatieve producten die informatietechnologieën toepassen op de groenten- en fruitsector), 2) Biotech Attraction (onderzoek en technologische ontwikkeling in agrobiologie/plantenbiotechnologie) en 3) Ecorganic Market (exclusieve ruimte voor de marketing en export van biologische producten). De aardbei was dit jaar het ‘star product’ binnen de Fresh&Star Area.

Tevens vonden er ronde tafels plaats over actuele thema’s zoals "Begrotingslijnen voor overheidsfinanciering voor uitgaven en investeringen in onderzoek en innovatie in de groenten- en fruitindustrie", "Het nieuwe GLB voor de groente- en fruitindustrie vanaf 2023" en "Ontwerpverordening inzake het duurzame gebruik van gewasbeschermingsmiddelen:  complex, onrealistisch en met een directe impact op de Europese landbouw".

Naast een sterke Europese deelname, met bedrijven behalve uit Nederland ook uit Frankrijk, Italië, België, Portugal, Polen en Duitsland, nam ook Servië deel. Daarnaast waren het Verenigd Koninkrijk, Colombia, de Verenigde Staten, Korea, Peru, Chili, Zuid-Afrika en India tevens vertegenwoordigd en de Afrikaanse deelname was dit jaar toegenomen, met name die uit Kenia, Guinee en Ivoorkust.

De aanhoudende groeiende interesse van Nederlandse bedrijven was erg goed zichtbaar wegens de deelname door bijna 70 Nederlandse standhouders aan de beurs dit jaar. 24 van deze standhouders stonden in het NL paviljoen van Holland Fresh Group/GroentenFruit Huis binnen het landenpaviljoen.

De beurs geeft de bedrijven de kans om te netwerken met hun Spaanse als andere internationale relaties en om tegelijkertijd nieuwe relaties op te doen. 

Bekijk hier het korte filmpje voor een impressie van de beurs:  Fruit Attraction 2022 Madrid