NL Paviljoen op de Internationale Grüne Woche, 20-29 januari 2023 Berlijn

Bent u geïnteresseerd in het betreden van de Duitse markt en wilt u de Duitse consument leren kennen? Heeft u al jaren een handelsrelatie met Duitsland en blijft u graag in contact met uw klanten? Of wilt u uw netwerk in de agro en food sector uitbreiden? Dan is de Internationale Grüne Woche (IGW) een interessante beurs voor u. Ga ook mee naar de IGW in Berlijn, van 20 tot en met 29 januari 2023.

Grüne Woche

De Internationale Grüne Woche is hét trefpunt voor de Duitse en internationale landbouw- en agrifoodsector. Het is een perfecte mogelijkheid voor bedrijven om nieuwe producten en diensten te laten zien. Tegelijk kunnen we samen – als overheid,  bedrijfsleven en kennisinstellingen – de goede naam van 'agroland Nederland' in Duitsland behouden en sterker maken. 

De beurs is een goede mogelijkheid om aan onze internationale partners te laten zien hoe onze landbouw, tuinbouw en de voedingssector meehelpen om maatschappelijke uitdagingen in de wereld het hoofd te bieden. De aanwezigheid van minister Staghouwer, diverse Eerste en Tweede Kamerleden, Gedeputeerden uit de provincies en de diverse netwerkmomenten met de Nederlandse delegatie en internationale partners maken deelname aan de beurs tot een waardevol netwerkevenement.

Grüne Woche

In 2020 namen 1.810 exposanten uit 72 landen deel aan de Grüne Woche. De beurs trok meer dan 400.000 bezoekers, waarvan 90.000 vakbezoekers. De bezoekers gaven samen meer dan € 52 miljoen uit. In 2021 vond de IGW digitaal plaats.

De Grüne Woche 2023 richt zich op de laatste ontwikkelingen van voeding en voedselproductie. Biologisch, regionaal en eerlijk, vegetarisch en veganistisch, gezond en duurzaam. Dit zijn maar een paar ontwikkelingen waar de beurs in Berlijn aandacht aan besteedt.

NL Paviljoen – "Lecker, nachhaltig und von nebenan"

Het NL Paviljoen krijgt een innovatieve, groene en kleurrijke uitstraling. Het zal voor de bezoeker te herkennen zijn als Nederland. In het paviljoen geven wij aandacht aan verschillende beleidsthema's. Dit jaar zetten we (verduurzaming van de) groente, fruit en tuinbouw extra in het licht. De focus ligt daarbij onder andere op:

  • Lekker, duurzaam en nabij (regionaal): wat komt er allemaal bij kijken om lekker eten duurzaam te verbouwen en te telen. 
  • Zo lekker en gezond kan kasteelt zijn.
  • Plantaardig
  • Biologisch
  • Minder verspilling
  • Kringlooplandbouw
  • Nederland als kampioen in zaaigoed en kassenbouw: het belang van zaaigoed en kassenbouw voor een duurzame productie van groente, fruit en planten.
  • Natuur-inclusief: ecologische teelt die bijdraagt aan de lokale biodiversiteit met oog voor de natuur.

Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit opent het NL Paviljoen. Zijn werkbezoek ondersteunt de aanwezigheid van het Nederlandse bedrijfsleven. Sterker nog: de samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, versterkt elkaars boodschap. U profiteert dus van de aantrekkingskracht van een gezamenlijke NL uitstraling. Maar uw deelname biedt meer voordelen:

  • Het NL Paviljoen van 800 m2 staat op een A-locatie in hal 18.
  • Het is een goede gelegenheid om uw producten te laten testen door de Duitse consument (smaak, geur, verpakking, enzovoort).
  • Het is een mooie mogelijkheid om uw eigen netwerk en mogelijke klanten uit te nodigen.
  • En u kunt bij het netwerken gebruikmaken van faciliteiten van het NL Paviljoen. Denk aan een koffiecorner, ontvangstruimte, presentatiemogelijkheid of recepties.

Hoe kunt u deelnemen?

U kunt op 2 manieren meedoen aan het NL Paviljoen: 

  1. Met een eigen commerciële plek binnen het NL Paviljoen: U kunt uw producten verkopen aan de bezoekers.
  2. Met een niet-commerciële presentatie / plek: U sluit aan bij een of meer beleidsthema's van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. 

Het ministerie zorgt ervoor dat het paviljoen een gezamenlijke NL uitstraling krijgt.

Bij beide vormen van deelname kunt u ook presentaties, leuke activiteiten en workshops organiseren in het NL Paviljoen. Dit in overleg en afstemming met RVO.

Voorwaarden voor deelname

Voorwaarden voor deelname met eigen commerciële plek

Voor wie?

  • U heeft een onderscheidend kwaliteitsproduct (levensmiddelen en groente / fruit / tuinbouw);
  • U wilt onder uw eigen bedrijfsnaam het grote publiek laten kennismaken met uw product(en).

Voorwaarden

  • Aanmelding verloopt via RVO;
  • Bij deelname in het NL Paviljoen dient u de hele beursperiode aanwezig te zijn; 
  • Verkoop van uw product is toegestaan;
  • Precieze locatie, ontwerp en uitvoering van uw plek in het NL Paviljoen bepaalt u in overleg met de standbouwer. U kunt dus niet uw eigen standbouwer contracteren;
  • Uw plek is onderdeel van het NL Paviljoen en krijgt vorm binnen de uniforme NL Branding. Natuurlijk blijft uw organisatie herkenbaar met bijvoorbeeld uw bedrijfslogo;
  • Kosten per vierkante meter, transport, opslag, schoonmaak, ontwerp/ inrichting, reis en verblijf zijn voor eigen rekening;
  • Facturering verloopt via de Messe Berlin. Schatting: € 159 per m2, inclusief water en elektra en exclusief standbouw. Plus een vast bedrag van € 399 voor het verplichte mediapakket);
  • Door de beperkte capaciteit gaat de voorkeur zoveel mogelijk uit naar bedrijven die aansluiten bij de genoemde thema's. Als het nodig is, vindt er een selectie plaats. Aanmelding betekent daarom niet dat u automatisch meedoet. U ontvangt zo snel mogelijk bericht over uw deelname.

Voorwaarden voor deelname met niet-commerciële presentatie/plek

Voor wie?

  • U sluit aan namens een sector, productgroep en/of regio;
  • U demonstreert uw project, dienst, communicatie of technologie bij een van de focusthema's van het NL Paviljoen zoals hierboven omschreven. 

Voorwaarden

  • Aanmelding verloopt via RVO; 
  • Uw bijdrage wordt onderdeel van het NL Paviljoen. Precieze praktische invulling van uw bijdrage en het aantal vierkante meters verloopt in overleg met RVO en de standbouwer;
  • Uw bijdrage is zo vormgegeven dat het publiek het tijdens de hele beursperiode kan beleven;
  • Er is ruimte in het NL Paviljoen voor demo's, experiences, films, workshops, presentaties en publieksactiviteiten;
  • Verkoop is niet toegestaan (kleine proeverijen zijn wel mogelijk);
  • Kosten van transport, opslag, schoonmaak, inrichting, productpresentatie, reis en verblijf zijn voor eigen rekening.

Aanmelden

Meld u aan voor het NL Paviljoen. Doe dit uiterlijk op maandag 10 oktober 2022.

Twijfelt u of meedoen met het NL Paviljoen interessant voor u is? Of heeft u zich al ingeschreven? Meld u dan aan voor onze netwerkborrel op maandagmiddag 3 oktober 2022. Tijdens deze bijeenkomst kunt u onder andere het conceptontwerp van het NL Paviljoen bekijken.

Contact

Voor vragen over deelname

Hanneke Bogaerts
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
E: hanneke.bogaerts@rvo.nl

Margriet Veenstra
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
E: margriet.veenstra@rvo.nl 

Voor vragen over de beleidsthema's van het Ministerie van LNV

Mark Zonnenberg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
E: m.r.zonnenberg@minlnv.nl

COVID-19-clausule

Als de COVID-19-situatie vóór de Grüne Woche verandert, en dat gevolgen heeft voor de organisatie en deelname, dan kan Messe Berlin gebaseerd op de dan geldende COVID-maatregelen de Grüne Woche annuleren. Hierover informeren wij deelnemers direct. Reis- en verblijfskosten en eventuele andere kosten zijn voor eigen rekening en risico.

Meer weten?

Wilt u meer informatie over internationaal ondernemen? Neem dan contact op met onze adviseurs, zij helpen u graag verder met uw exportambities.

In opdracht van:

  • Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit