Toegenomen populariteit van drive-throughs in het VK
Tijdens de verschillende lockdowns in de laatste 18 maanden maakten consumenten in het VK niet alleen gebruik van thuisbezorging van restaurantmaaltijden (zoals Deliveroo en Ubereats), maar steeds vaker ook van drive-throughs.
De afgelopen jaren nam het aantal drive-throughs al gestaag toe. Naast de traditionele spelers in deze markt, zoals McDonalds, openden onder andere Costa en Starbucks de afgelopen tien jaar nieuwe drive-throughs in reactie op het dalende aantal bezoekers aan hun high street-filialen. Greggs en Subway openden de laatste jaren ook steeds meer drive-throughs. Volgens adviseurs Altus Group steeg het totale aantal drive-throughs de afgelopen vijf jaar met 41% tot ongeveer 2.500 locaties.
Tijdens de lockdowns is de populariteit van drive-throughs verder gegroeid. In het eerste jaar van de pandemie steeg het aantal bezoeken aan drive-throughs met 40 miljoen tot 490 miljoen. Starbucks heeft sinds vorig jaar september 38 nieuwe locaties geopend.
Een aantal restaurantketens volgen nu de trend. De ketens Leon en Five Guys openen deze zomer hun eerste drive-through restaurants in het land. Na twintig jaar afwezigheid keert de Amerikaanse keten Wendy’s terug met het plan om 400 restaurants te openen waaronder ook drive-throughs. Een nieuwe startup @pizza wil drive-throughs openen in Birmingham, Edinburgh and Glasgow.
Onderzoek van vastgoedadviseurs P-Three laat zien dat de vraag naar drive-through locaties met 25% is gestegen tot jaarlijks 200 locaties. Elke week zijn er nu gemiddeld twee nieuwe openingen in het land. Marktanalisten van NPD Group verwachten dat ook het aanbod van eten in drive-throughs zal blijven groeien met bijvoorbeeld een toenemend aanbod van pan-Aziatisch en Indiaas eten.
Het is nog te vroeg om te zeggen hoe de markt op termijn verder zal ontwikkelen. In de Verenigde Staten zijn drive-throughs weliswaar al meer verbreid, maar marktanalisten wijzen op belangrijke cultuurverschillen met het Verenigd Koninkrijk.