Terugblik handelsmissie ‘Let food be your medicine’ naar Wallonië en Luxemburg
Op 3 juni mocht het Landbouwkantoor zijn eerste digitale handelsmissie organiseren. Zoals eerder aangekondigd brachten we een aantal innovatieve Nederlandse voedingsbedrijven in contact met Waalse en Luxemburgse zorginstellingen. Ondervoeding in de zorgsector is immers ook in Wallonië en Luxemburg een maatschappelijke uitdaging.
Exclusief voorprogramma voor Nederlandse bedrijven
We startten de handelsmissie met een mini-seminar voor de Nederlandse deelnemers over zakendoen in Wallonië en Luxemburg. Want alvorens te ondernemen in Wallonië of Luxemburg wil je toch weten hoe je dat het best aanpakt? Onze Nederlandse bedrijven kregen tips en tricks mee rond zaken doen en vernamen onder andere waarom men een klein land als Luxemburg toch beter niet over het hoofd ziet. De belofte van de Nederlandse ambassadeur te Luxemburg, de heer Cees Bansema, om samen het glas te heffen op de residentie om hierover door te praten werd genoteerd! Caroline Schauvlieger van ons Landbouwkantoor benadrukte het belang om je product aan te passen aan de markt waar men zich op richt: zo wordt Nederlandse mayonaise bijvoorbeeld niet erg gesmaakt bij onze zuiderburen!
Plenaire programma: bijdrage van Luxemburgse en Waalse experts
Het Centre Hospitalier Luxembourg, één van de vier algemene ziekenhuizen van Luxemburg, gaf een waardevolle presentatie over de Luxemburgse zorgsector: welke instellingen zijn er en hoe wordt de sector gesubsidieerd? Het mini-seminar werd afgesloten door een uiteenzetting van Stéphanie Navarre, diëtiste bij Culinoa. Culinoa is een belangrijke Waalse speler in de catering van de zorgsector. Stéphanie had het over de food costs, die toch nog wel voor een obstakel zorgen bij de uitrol van gepersonaliseerde voeding. Daartegenover staat dat ondervoeding jaarlijks een kostenpost van 400 miljoen euro met zich meebrengt voor de overheid. Zo loopt 60 procent van de ouderen die langdurig in een zorgvoorziening verblijven, het risico op ondervoeding. Culinoa lichtte kort het Delicen’s project toe. Dit project is net van start gegaan en is gericht op ondervoeding bij ouderen. Het heeft ten doel aangepaste voedingsproducten voor deze doelgroep te gaan creëren. Wagralim, de Waalse innovatiepool van de agrovoedingssector, is trekker van dit project. Het volgen waard!
Virtuele bezoeken aan 2 Nederlandse ziekenhuizen
Net als Vlamingen zijn ook de Walen en Luxemburgers op zoek naar informatie en kennis. Daarom namen we ze in het plenaire deel van de missie mee op virtueel bezoek naar het Ziekenhuis Gelderse Vallei en het Jeroen Bosch Ziekenhuis.
Bijdrage van Nederlandse experts
Sjors Verlaan van Friesland Campina praatte het publiek bij over het belang van proteïnen, wat ook bij Covid-19 zeer duidelijk werd. Nancy Janssen van het Ziekenhuis Gelderse Vallei lichtte toe hoe voeding en beweging onderdeel vormen van het beleid van het ziekenhuis. Patiënten worden er vanaf het begin van de opname gemonitord en geëvalueerd op ondervoeding.
Een vaak terugkomende vraag bij de introductie van innovatieve voedingsproducten of –concepten is wat het kostenplaatje is en wat de investering opbrengt. Deze aspecten werden door Siebe Geerdsma van Food4Care toegelicht.
Pitches van innovatieve Nederlandse voedingsbedrijven
De presentaties werden afgewisseld door een pitchronde van onze deelnemende Nederlandse bedrijven. Op die manier konden de Waalse en Luxemburgse deelnemers meteen zien welke innovatieve producten Nederland in huis heeft.
Bijdrage van de Waalse en Nederlandse overheden
Ook de overheid heeft een rol in het verminderen of voorkomen van ondervoeding in de zorgsector. Marc Delwaide van het Waalse agentschap Aviq lichtte toe welk beleid Wallonië het afgelopen decennium hiertoe heeft gevoerd. Hij besluit met de wijze woorden ‘er is nog een lange weg te gaan’.
Charles Wijnker, waarnemend directeur-generaal van het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, ging nog een stapje verder en riep op om onder Benelux landen meer informatie over dit onderwerp te gaan uitwisselen en om, waar mogelijk, samen op te trekken.
Matchmaking
Een handelsmissie zou geen handelsmissie zijn zonder de gelegenheid om nieuwe contacten op te doen. Daarom voorzagen we in een online matchmakingstool, waarbij de deelnemers onderling afspraken konden regelen. En wie weet ligt er binnenkort in de voorraadkast van de Waalse of Luxemburgse zorginstellingen een mooi assortiment aan Nederlandse producten!
Meer info over de markt van gepersonaliseerde voeding in de zorgsector in België of Luxemburg? Laat het ons weten!