Digitale handelsmissie India: food (waste) for thought
Van 8 tot 15 februari vond een digitale handelsmissie plaats naar India, gericht op water, energie en voedsel. Meer dan 400 mensen namen deel, waarbij de meeste aanmeldingen uit de voedselsector kwamen. De nadruk lag op het tegengaan van voedselverliezen en –verspilling, en het verbeteren van de veelbelovende voedselverwerkende sector in India.
Tijdens de kick-off gemodereerd door de kersverse nieuwe Landbouwraad Michiel van Erkel hoorden deelnemers o.a. van Rabo Equity over de laatste ontwikkelingen in de snel groeiende Indiase agrifoodsector en de ervaring van Fine Zeelandia – een Indiaas-Nederlandse joint venture op gebied van bakkerijingrediënten. Ter achtergrond zijn tijdens de missie ook artikelen gepubliceerd over maatschappelijk verantwoord ondernemen en e-commerce.
Hoogtepunt in het programma was de professionele studiosessie met bijdragen van o.a. Minister Schouten, de Indiase Secretary van het Ministerie van Voedselverwerking, WUR, Schouten Europe, East-West Seed, Good Food Institute India en Nedspice over de vele (kansen voor) samenwerking tussen Nederland en India. Bijvoorbeeld door een nationale strategie te ontwikkelen, toepassing van (Nederlandse) technologie voor voedselverwerking en het trainen van boeren.
Deelnemers bespraken in een interactieve co-creatie sessie wat zij denken dat nodig is voor het verminderen van voedselverliezen en –verspilling in India, zoals het delen van data en inzetten op zonne-energie voor gekoelde opslag van bederfelijke producten. Op basis van de uitkomsten van de sessie wordt later dit jaar een vervolgevenement georganiseerd om consortia te vormen en oplossingen te koppelen aan instrumenten.
Tot slot waren er digitale veldbezoeken aan India’s grootste boerencoöperatie en een start-up die algoritmes ontwikkelt voor automatische kwaliteitscontroles van tuinbouwproducten. Ook waren er matchmakinggesprekken georganiseerd voor de geïnteresseerden. De missie werd gezamenlijk geleid door de twee groene Topsectoren, met bijdragen van o.a. Leo den Hartog (Nutreco) en Anneke van de Kamp (RijkZwaan).