Britse Food & Drink sector roept regering op om voedselstrategie te herzien
Zo’n dertig brancheorganisaties uit de Britse land- en tuinbouw en levensmiddelenindustrie hebben in een document getiteld ‘UK Food and Drink: Building a path to recovery’ de regering opgeroepen haar voedselstrategie te herzien.
De coronacrisis heeft volgens hen systeemfouten aangetoond die zijn ontstaan door een langdurig gebrek aan steun voor binnenlandse voedselproducenten: terwijl mondiale ketens en markten kwetsbaar zijn voor disrupties is in het VK de zelfvoorzieningsgraad teruggelopen. De groep organisaties pleit voor meer export (ondersteund door een op te richten organisatie ‘UK Food and Drink’ vergelijkbaar met het Ierse Bord Bia en Scotland Food & Drink), importsubstitutie, automatisering en up-skilling. Daar zijn volgens hen op korte termijn stevige investeringen in de eigen landbouw-, verwerkings- en foodservice-sectoren voor nodig. Crisisherstel moet voorts gericht zijn op meer duurzame en gezonde consumptie en pro-actiever beleid tegen voedselverspilling.
Eating ecosystem
De food & drink sector in het VK draagt in zijn geheel (‘from farm to fork’) 460 miljard pond bij aan de Britse economie. Meer dan 4 miljoen mensen zijn werkzaam in deze industrie, verspreid over de vier landen Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland. Naast de voedselverwerkende industrie en de landbouw vallen ook transport en logistiek, (gekoelde) opslag, de verpakkingssector, catering, horeca/foodservice en de detailhandel hieronder. Het geheel van deze sectoren wordt in het document door de brancheorganisaties het ‘eating ecosystem’ genoemd. De brancheorganisaties sporen de overheid aan om dit ecosysteem als één geheel te zien.
Coronaviruscrisis
De coronaviruscrisis heeft het ‘eating ecosystem’ in het VK danig op de proef gesteld, met bijvoorbeeld een enorme toename in de vraag naar bezorgdiensten voor boodschappen, het aanpassen van werkplekken in voedselverwerkende bedrijven om te kunnen voldoen aan social distancing, het stroomlijnen van het aantal voorraadeenheden (SKU’s) in (online) winkels en een afname in de beschikbaarheid van arbeid. Bovendien heeft het sluiten van de horeca en foodservice sector een grote weerslag gehad op de toeleveringsketen. De coronaviruscrisis heeft ook aangetoond dat mondiale ketens en markten kwetsbaar zijn voor disrupties. Bovendien is de zelfvoorzieningsgraad in het VK teruggelopen tot ongeveer 60 procent (volgens sommigen zelfs 50 procent).
Zelfvoorzieningsgraad en voedselzekerheid
Om ervoor te zorgen dat de food & drink sector in het VK ook in de toekomst levensvatbaar blijft wil de groep brancheorganisaties meer focus van de regering op de bijdrage van de binnenlandse productie aan voedselzekerheid. Eerder al maakten onder anderen de National Farmers’ Union, wetenschappers van de Universiteit van York en de trekker van de herziening van de National Food Strategy het punt dat de zelfvoorzieningsgraad in het VK te laag ligt. De onderzoekers van York stellen dat Covid-19 de kwetsbaarheid van de voedselleveringsketens in het VK heeft blootgelegd, waarbij zij wijzen op ondercapaciteit voor binnenlandse productie, door Brexit versterkte tekorten op de arbeidsmarkt, het just-in-time-karakter van ketens en een gebrek aan diversiteit in sourcing en aanvoerroutes (bijvoorbeeld import van groente uit vrijwel alleen Nederland en Spanje). De door bedrijfsleven en kennisinstellingen gepropageerde inzet op een hogere productiviteit op duurzame leest vindt aansluiting bij de regeringskoers voor landbouwbeleid post-Brexit en onderstreept de kansen die er zijn voor Nederlandse technologie, kennis en dienstverlening.
Path to recovery
De brancheorganisaties willen meer export, ondersteund door een op te richten organisatie ‘UK Food and Drink’ (vergelijkbaar met het Ierse Bord Bia en Scotland Food & Drink), importsubstitutie, automatisering en up-skilling. Om dit te bereiken hebben de organisaties 7 globale doelstellingen opgesteld die als ‘path to recovery’ moeten leiden naar succes in het “nieuwe normaal”:
Handelsbalans
- Het optimaliseren van toegevoegde waarde, capaciteit en productiviteit.
- Het optimaliseren van Britse reputatie in de rest van de wereld.
Gezondere eetgewoonten
- Identificeren van initiatieven waarop de sector kan samenwerken met alle overheidsdepartementen.
Integriteit/duurzaamheid
- Het beperken van voedselverspilling.
- Het optimaliseren van dierenwelzijn en een duurzaam milieubeleid.
- Het identificeren van markttekortkomingen en strategische overheidsinterventies.
- Het identificeren van terreinen waar falen onvermijdelijk is.
Het document zet verder enkele potentiële korte- en langetermijnoplossingen uiteen, veelal aansluitend bij lopende beleidsinitiatieven. Zie hiervoor de link onderaan deze pagina.