Lely actief in Chinese melkveehouderij
De installatie van twee melkrobots op een melkveehouderijbedrijf in China is belangrijke stap voor Lely, een internationaal opererend familiebedrijf dat actief is in automatisering en datasystemen in de melkveehouderij. Het bedrijf verwacht op korte termijn meer melkrobots in China te verkopen.
De twee Astronout A5-melkrobots zijn geplaatst op een melkveebedrijf met 120 koeien in Weifan, gelegen in de provincie Shandong. Vanwege de corona-crisis konden technici van Lely niet fysiek aanwezig zijn. De begeleiding van Chinese technici die de robots hebben geïnstalleerd, is daarom op afstand vanuit Nederland gebeurd via het digitale programma WeChat.
Lees verder onder foto
Installatie succesvol verlopen
Volgens commercieel directeur van Lely Gijs Scholman is de installatie succesvol verlopen. “De melkveehouder op het bedrijf is erg tevreden over de resultaten. De koeien zijn snel gewend aan de andere manier van melken. Inmiddels heeft hij diverse andere veehouders op zijn bedrijf ontvangen die enthousiast reageren. Dat biedt perspectief op verkoop van meer melkrobots in China.”
Familiebedrijf
Lely is een Nederlands familiebedrijf dat al ruim 70 jaar actief is in de agrarische sector. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot een mondiale speler op het gebied van geautomatiseerde processen op melkveebedrijven. Het bedrijf ontwikkelt en produceert autonome apparaten, van melken tot en met reiniging van stallen. De onderneming is inmiddels wereldwijd in meer dan 45 landen actief.
Eerste order
Lely was tot voor kort terughoudend om de Chinese markt op te gaan, zegt Scholman. “Een melkrobot plaatsen is relatief eenvoudig. Maar als er dingen mis gaan, moet er snel kunnen worden ingegrepen. De opbouw van een service-apparaat heeft tijd gekost. In 2019 hebben we daarom een eigen kantoor in China geopend. Eigenlijk ben ik verbaasd dat de eerste order zo snel is getekend.”
Marktleider in Japan
De zuivelsector heeft een enorme potentie in Azië. Veel landen zijn nog lang niet zelfvoorzienend en importeren zuivelproducten, waaronder babymelk uit Nederland. Lely heeft inmiddels een belangrijke marktpositie in Japan. Scholman: “In dat land is de arbeid duur en is er tegelijkertijd een grote vraag naar innovatieve technologie. Voor ons zijn dat de ideale randvoorwaarden om in een land actief te worden. In Japan hebben we nu vaste grond onder de voeten. Lely is daar marktleider op het terrein van robotica in de melkveehouderij. Zuid-Korea en Taiwan zijn landen die snel volgen.”
Markt met potentie
China is een ander verhaal. De vraag naar autonome machines onder melkveehouders is nog klein. Daar staat tegenover dat de sector wel een enorme potentie heeft. De Chinese overheid wil de melkproductie komende jaren flink opvoeren en stelt daarvoor ook subsidie beschikbaar. Scholman: “Vervolgens was het voor ons de uitdaging om een eerste melkveehouder te vinden waarmee we afspraken konden maken. Dat is gelukt. Deze boer is nu onze ambassadeur in China.”
Lees verder onder foto
Meer spelers actief
Volgens Scholman zijn er nog maar weinig veehouders in China die hun koeien melken met een robot. Op de andere bedrijven staan melkrobots van GEA of DeLaval, twee andere wereldspelers op het terrein van automatisch melken. Scholman maakt zich geen zorgen over deze concurrentie. “De afzetmarkt is in potentie gigantisch groot. Als wij betrouwbare installaties plaatsen en een snelle service bieden dan groeit onze afzet vanzelf.”
Adoptieproces
In de Nederlandse melkveehouderij werd in 1992 de eerste melkrobot geplaatst. Op dit moment wordt op circa 30% van de bedrijven automatisch gemolken. Lely is een van de grote spelers in de wereld. In de VS zijn de eerste robots later geplaatst dan in Nederland, maar verloopt het adoptieproces veel sneller. Gijs Scholman van Lely verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren in China.