Leliepromotie in Japan
Zoals in veel landen in de wereld is de tweede zondag in de maand mei Moederdag. Voor de bloemensector is dit een van de belangrijkste verkoopdagen voor pot- en snijbloemen, met name anjers.
Twee weken voorafgaand aan Moederdag, is in Japan de zogenaamde Golden Week-vakantie, die dit jaar op 29 april begon en op 6 mei, een nationale feestdag voor de kinderen, eindigde.
Aan het begin van Golden Week heeft iBulb Japan met een bloemenactie medisch personeel en consumenten verrast met een Nederlandse leliebol. De afgelopen weken hebben zij al zo’n 7.800 leliebollen uitgedeeld. De bollen werden beschikbaar gesteld door Nakamura No-en, een kweker in de prefectuur Kochi, die sinds 2009 een vriendschapsband heeft met de gemeente Westland op het gebied van tuinbouw.
De Nederlandse Ambassade heeft deze actie ondersteund met een gelukwens van de Ambassadeur. Vorig jaar werden op de Nederlandse residentie de 51 Lelie-ambassadeurs 2020 bekend gemaakt, waar de Nederlandse ambassadeur Peter van der Vliet hun de certificaten overhandigde (Link)
Ik hoop van harte dat deze bloembol zal bloeien in uw tuin als in uw hart. De lelie staat symbool voor wat Nederland en Japan verbindt in deze nationale coronacrisis; voor hoop en vertrouwen in een goede afloop. Ik hoop dat iedereen weer zo spoedig mogelijk zal kunnen terugkeren naar het normale dagelijkse leven. - Peter van der Vliet, Nederlandse Ambassadeur in Japan
De verkoop van bloemen is in maart en april drastisch in Japan gedaald, wegens een sterk afgenomen vraag naar bloemstukken als gevolg van de annuleringen van allerlei evenementen. Een van de belangrijkste afzetmarkten voor luxe bloemen zijn o.a. bruiloften en begrafenissen. Er werden veel bruiloften afgelast, wegens de pandemie. Ook de afstudeer- en openingsceremonies van scholen gingen niet door.
Het Japanse Ministerie van Landbouw, Bosbeheer en Visserij is een eigen actie gestart om de inzakkende vraag naar bloemen weer op te krikken. Door middel van het “Hana ippai project – Bloemvol project” probeert MAFF via hun eigen YouTube-kanaal BUZZ MAFF consumenten aan te moedigen hun huis of kantoor met bloemen fleuren.
Het landbouwbureau van de Nederlandse Ambassade houdt een Corona news update bij Corona News Udpate waar ook bloemensector wordt gevolgd.