Gedwongen streep door fusie Sainsbury’s en Asda
De Britse mededingingsautoriteit blokkeert de voorgenomen fusie tussen de grote supermarkten Sainsbury’s en Asda. Na een uitvoerig onderzoek is de conclusie van de Competition and Markets Authority (CMA) dat het samengaan zou leiden tot hogere prijzen, lagere kwaliteit en verslechterd aanbod, door een substantiële vermindering van concurrentie op nationaal en lokaal niveau. De CMA ziet buiten het afblazen van de fusie geen andere manieren om de bezwaren weg te nemen, ook niet de door Sainsbury’s en Asda voorgestelde verkoop van tot wel 150 winkels. Beide retailreuzen, die samen de grootste supermarktketen van het land zouden zijn geworden met een marktaandeel van 26 procent, zijn teleurgesteld en blijven van mening dat de eenwording consumenten juist een voordeel van 1 miljard pond zou hebben opgeleverd. De CMA stelt echter dat de door Sainsbury’s en Asda beloofde prijsdalingen gebaseerd zijn op kostenbesparingen waarvan de realisatie hoogst onzeker was. Organisaties als de National Farmers’ Union en de Food and Drink Federation zijn verheugd over de uitspraak van de mededingingsautoriteit, bezorgd als zij waren over mogelijk misbruik van dermate geconcentreerde marktmacht.