Spanje: supermarktketen Mercadona verpulvert eigen record
De winst van de Spaanse distributieketen Mercadona schoot in 2018 met 84% omhoog ondanks haar verdubbelde investering. Daarnaast vestigt ze wederom haar aandacht op mogelijke uitbreiding naar Italië.
Mercadona sloot vorig boekjaar met een van haar beste resultaten: haar omzet steeg met 6% tot €24,3 mld., en de winst schoot met 84% omhoog tot €593 mln. Ze verdubbelde haar winst ondanks een investering van €1,5 mld. in verschillende projecten, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding naar Portugal, het verbeteren van haar winkelnetwerk en het verder uitbreiden van haar nieuwe online verkoop naar andere steden (op dit moment draait een proefproject in Valencia). Tevens maakte de supermarkketen, die in 2018 1800 nieuwe banen creëerde (waarvan 300 in Portugal), bekend dat zij in de komende vijf jaar €10.000 mln. zal investeren.
Het Valenciaanse bedrijf bevindt zich op dit moment in een cruciale positie waarbij zij haar plafond heeft bereikt in Spanje (“1600 winkels is een mooi getal”, erkent haar directeur, Juan Roig) en vestigt nu haar aandacht op internationale uitbreiding. Nog voor de zomer zal zij de tien eerste winkels in Oporto openen en als die goed draaien, verwacht zij uit te breiden naar Lissabon.
Mercadona verwacht binnen zeven of acht jaar uit te breiden tot 150 winkels in Portugal.
Op middellange termijn zal Mercadona naar Italië uitbreiden, waar zij jaren geleden al op het punt had gestaan toe te treden maar uiteindelijk van gedachten veranderde. “ik heb drie of vier landen in gedachten”, erkent de directeur, en niet door middel van de acquisitie van andere ketens. Met deze woorden maakt Roig ook duidelijk dat hij geen interesse heeft in de aankoop van de winkelketen Dia of een van haar winkels.
In 2019 wordt een omzet van €25,2 mld. verwacht, 3,7% meer dan het jaar daarvoor. Er zal € 2.3 mln. worden geïnvesteerd en er zullen 1.000 nieuwe banen worden gecreëerd.
Bronnen: El Mundo / Expansión