Handelsmissie naar Centraal Amerika 17 – 21 maart 2019

De grote hoeveelheid aan ontwikkelingen in de logistieke sectoren in Panama en Costa Rica creëren kansen voor bedrijven in onder meer import en exportactiviteiten en voedselverwerking/waarde toevoeging in de agro-food sector. U wordt uitgenodigd voor deelname aan de handelsmissie naar Costa Rica en Panama, die plaats zal vinden van 17 t/m 21 maart 2019. Bedrijven uit Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn van harte welkom om deel te nemen.

Beeld: ©Adobe Stock

Costa Rica opende kortgeleden de op één na grootste haven ter wereld voor reefer containers, gebouwd door Van Oord en BAM International en geëxploiteerd door APM terminals, wat de productiviteit, capaciteit en betrouwbaarheid van de distributieketen aanzienlijk verbetert. Tegelijkertijd investeert Panama in het ontwikkelen van logistieke diensten met een hogere toegevoegde waarde en een efficiënter systeem voor intermodaal vervoer om maximaal gebruik te kunnen maken van de uitbreiding van het kanaal in 2016 en Panama’s potentie om een regionale food hub te worden.

Ontwikkelingen in Costa Rica

Dankzij de recent geïnaugureerde container terminal, kunnen grotere schepen tussen Azië en de oostkust van de VS nu de haven in Moin Port aandoen om o.a. bananen en ananassen te vervoeren van Costa Rica en de rest van Centraal Amerika naar Azië. Deze nieuwe directe route verandert de dynamiek van scheepvaart en distributieketens voor Costa Rica en de regio!

Costa Rica is op het moment de grootste exporteur ter wereld van ananassen en de op twee na grootste exporteur van bananen. Fruitsappen (sinaasappel en ananas concentraat), palmolie, suiker, koffie en rund zijn andere belangrijke exportproducten ($2.5 miljard), net als medische apparatuur ($3.5 miljard). Een groot gedeelte van deze producten komt terecht in Europa via Rotterdam.

Costa Rica is op zoek naar oplossingen om logistieke systemen aan te passen aan klimaatverandering en de vermindering van verliezen na de oogst: er is behoefte aan meer gekoelde opslagfaciliteiten en de verplaatsing van voedselverwerking en distributiecenters naar dichterbij de productiezones. Costa Rica wil zijn rol als logistieke hub van Centraal Amerika waarmaken door nog meer te investeren in infrastructurele projecten en door het binnenland rondom de havens verder te ontwikkelen. Momenteel zien de logistieke tekortkomingen van Costa Rica met name op bruggen, havens, en zowel lokaal als regionaal wegtransport. Daarnaast zijn er oplossingen nodig voor vrachtbeveiliging, grensbeheer, beheer van de toeleveringsketen en stedelijk vervoer.

Costa Rica streeft ernaar om zijn economie te diversifiëren door middel van geavanceerde productie, medische apparatuur, diensten en toerisme. Meer dan 300 high-tech multinationals zijn gevestigd in Costa Rica, zoals Intel, Amazon, HP Enterprise, Boston Scientific, St. Jude Medical, Philips Medical en Abbott , en Costa Rica staat in de top 25 van exporteurs van high-tech producten.

Beeld: ©Adobe Stock

Ontwikkelingen in Panama

Panama ontwikkelt zich tot de logistieke hub van de Amerika’s en is al jaren de snelst groeiende economie van Latijns Amerika. Het uitgebreide Panama Kanaal verdrievoudigde niet alleen haar capaciteit, maar is ook een sterke basis voor andere logistieke ontwikkelingen. De grootste uitdaging voor Panama is het toevoegen van waarde aan de vracht.

Panama biedt al een grote verscheidenheid aan eerstelijns logistieke diensten aan en nieuwe investeringen worden verwacht op de korte termijn:

  • Uitbreiding van luchthaven Tocumen (2e terminal en 3e landingsbaan) en de nieuwe logistieke goederen zone
  • Ontwikkeling van een agro-logistieke hub en RoRo terminal aan het kanaal (aan de kant van de Stille Oceaan)
  • Constructie van de 4e brug over het kanaal aan de kant van de Stille Oceaan
  • Uitbreiding van de eerste metrolijn en de aanleg van nieuwe metrolijnen
  • Ontwikkeling van opslagfaciliteiten
  • Verbeteringen in e-governance

Aangezien Panama meer is dan het kanaal, worden kansen voor bedrijven snel concreet. Een Nederlandse consultant is momenteel in opdracht van de Panamese overheid een business case aan het opstellen voor de ontwikkeling van een food hub en een bijbehorend implementatieplan. Panama wil beter gebruik maken van en waarde toevoegen aan de stroom van verse producten door het kanaal. Vooraanstaande multinationals zoals Philips, Unilever, 3M, Caterpillar, BASF, Bayer en Procter & Gamble spelen al in op deze ontwikkelingen met het vestigen van hun regionale hoofdkantoor of distributie centrum in Panama.

Deelnemende bedrijven

De grote hoeveelheid aan ontwikkelingen in de logistieke sectors in Panama en Costa Rica creëren kansen voor bedrijven in:

  • Import en export activiteiten
  • Logistiek en infrastructuur over land; spoorweg- en vrachtwagendiensten
  • Logistiek door de lucht; passagiers- en vrachtvervoer en intermodale logistiek
  • Cold chain logistiek
  • Hulpsystemen en oplossingen voor alle soorten logistieke diensten
  • Voedselverwerking/waarde toevoeging agro-food sector

Uw bedrijf kan het best vertegenwoordigd worden op het niveau van een regional of country manager, of algemeen manager.

Het programma

De handelsmissie begint in Panama met de opening van de Panama Maritime conferentie. Het missie programma focust zich op Panama als logistieke hub, op intermodale verbindingen met luchthavens en wegen, en ontwikkelingen in opslag. De Panama Maritime conferentie wordt bezocht door belangrijke spelers in de Panamese maritieme sector en internationale maritieme bedrijven. Uw bedrijf wordt vertegenwoordigd in het Holland Paviljoen, dat ruimte biedt voor netwerken op de conferentie en expositie. Daarnaast biedt het programma netwerkevenementen, high-level meetings met autoriteiten en bedrijfsbezoeken. Het tweede gedeelte van de missie vindt plaats in Costa Rica, waar onder andere individuele matchmaking sessies zullen worden georganiseerd. Belangrijke inzichten zullen worden verschaft wat betreft het zakelijk klimaat in Costa Rica en veelbelovende kansen voor Nederlandse bedrijven.

Programma
Ochtend Middag Avond
Zondag 17 maart Opening Panama Maritime Conference
Maandag 18 maart

Business breakfast met Panamese private sector

Opening van de Panama Maritime Conference

Rondetafelgesprek met de Panamese Kamer van Koophandel Netwerkborrel op de residentie
Dinsdag 19 maart Panama Maritime Conference Bedrijfsbezoeken – Tocumen Airport & cold chain logistiek bedrijf Vertrek naar Costa Rica
Woensdag 20 maart

Meeting met Ministerie van Buitenlandse Handel

Rondetafelgesprek met PROCOMER

Bedrijfspresentaties – voorbereiding voor matchmaking
Donderdag 21 maart Business opportunities Costa Rica (CINDE - CICR)

Zaken doen-lunch met Costa Rica private sector (NAVE)

Matchmaking sessie


Aanmelding en kosten

De kosten voor deelname bedragen € 1000,-. Dit bedrag is inclusief vertegenwoordiging van uw bedrijf op het Holland Paviljoen en deelname aan de Panama Maritime conferentie. Niet inbegrepen zijn de reis, accommodatie en persoonlijke uitgaven. U kunt zich aanmelden voor deze handelsmissie door contact op te nemen via pan-ea@minbuza.nl. De deadline voor registratie is 1 februari 2019.

Meer informatie

Voor meer informatie over de handelsmissie kunt u contact opnemen met Carlijne Blom, Economisch Attaché, via carlijne.blom@minbuza.nl of +5072806667.