Meer dan 50% van het voedsel in de grootste winkelketens in Bulgarije afkomstig van Bulgaarse producenten

Uit een enquête van de Vereniging voor Moderne Handel in Bulgarije blijkt dat meer dan 50% van de goederen in zeven van de grootste winkelketens in Bulgarije afkomstig zijn van in totaal 1050 Bulgaarse producenten. In sommige categorieën loopt het aandeel van de lokale productie zelfs op tot 75%. De enquête was beantwoord door Kaufland, Billa, Lidl, DM, Metro, T-Market en Deichmann. Deze bedrijven zijn samen goed voor meer dan 30% van het marktaandeel.

supermarket aerial view

Geproduceerd in het land

De ondervraagde verkooppunten werken samen met meer dan 1000 Bulgaarse producenten. Deze samenwerking biedt een aantal van de bedrijven de mogelijkheid succesvol naar buitenlandse markten te exporteren. De ketens hebben hun eigen initiatieven waarmee ze de activiteiten van hun Bulgaarse partners ondersteunen.

Billa investeert in de ontwikkeling van de landbouw door middel van haar programma "De tuinen van Billa". Hiervoor is Billa een partnerschap aangegaan met meer dan 30 boeren die groenten en fruit in meer dan 150 tuinen in het land telen. Het eigen merk, “Bulgarska ferma” ("Bulgaarse boerderij"), heeft een keurmerk dat garandeert dat 100% van het Bulgaarse vlees aan de klanten wordt aangeboden.

Kaufland biedt ondersteuning aan zijn lokale producenten door de Bulgaarse boeren middelen en kennis te verstrekken om de Global G.A.P. certificering te behalen. Dit certificaat staat dat er in de aangeboden groenten en fruit geen residuen van chemische bestrijdingsmiddelen en nitraten zitten. Het bedrijf financiert en ondersteunt fabrikanten tijdens het gehele standaardacquisitieproces door te zorgen voor een afzetmarkt voor hun producten.

Met het huismerk "Rodna strjaha" (“Onder het geboortehuisdak”) startte Lidl de campagne "Behoud de Bulgaarse smaak", om de marktpositie van traditionele Bulgaarse voedingsmiddelen te versterken. In 2010 had de keten 85 Bulgaarse leveranciers, dit jaar zijn het er al 172. Met meer dan 80 aanbiedingen, worden de producten in zowel het binnenland als in het buitenland verkocht. In slechts één jaar tijd is "Rodna strjaha" met 50% gegroeid in de verkoop van zuivelproducten, 20% groei in de verkoop van worsten en 58% in banketbakkerijproducten.

Metro is initiatiefnemer van het programma "Otgledano s grizha v Bulgaria" ("Met zorg in Bulgarije gefokt"), onder welke naam de keten rechtstreeks producten inkoopt van boeren in de regio's waar winkels van de keten staan. Dankzij het initiatief leveren ongeveer 200 kleine boeren meer dan 400 soorten groente en fruit rechtstreeks aan Metro, evenals vlees van Oost-Balkanvarkens, scharrelkippen en lams- en kalfsvlees. In 2018 steeg de verkoop van Bulgaarse landbouwproducten afkomstig van kleine boeren tot 4,3 miljoen kilogram.

Investeringen in winkels en mensen

De zeven ketens, allen leden van de Vereniging voor Moderne Handel, hebben sinds hun betreding op de Bulgaarse markt meer dan 3,8 miljard BGN geïnvesteerd in Bulgarije, bleek uit de enquête. Met de investeringen hebben de ketens vooral getracht hun winkelnetwerk uit te breiden. Billa telt de meeste vestigingen met 122 winkels, gevolg door Lidl (92), DM (72), T-Market (65), Kaufland (56), Deichmann (22) en Metro (13).

In totaal werken er meer dan 18.600 werknemers bij deze zeven bedrijven, waarvan 5500 nieuwe medewerkers in 2017 in dienst zijn getreden. Ze zijn allemaal verzekerd van een volledig salaris, werken in strikte naleving van de arbeidswetgeving en profiteren van een reeks van de sociale voordelen die door de bedrijven worden aangeboden, geeft de Vereniging aan.

Volgens gegevens uit de enquête hebben de zeven ketens in 2017 1,6 miljoen BGN gedoneerd ter ondersteuning van sociale projecten die voor de samenleving belangrijk zijn. Daarnaast hebben ze ook meer dan 16.000 kilogram aan voedsel, ter waarde van bijna 69.000 BGN, geschonken aan de Bulgaarse voedselbank en het Bulgaarse Rode Kruis.

Source: Capital.bg