Spanje: Visconsumptie met 12,2% afgenomen sinds 2013

In Spanje is de totale consumptie van visproducten in de periode 2013-2017 gedaald met 12,2%. Dit betekent een daling van 3,4 kg. per inwoner, volgens het rapport "Structuur van de visconsumptie in Spanje" van Fernando González Laxe, hoogleraar Toegepaste Economie aan de universiteit van La Coruña.

Visconsumptie

Verse vis wordt het meest geconsumeerd en vertegenwoordigt 45% van de totale consumptie van vis. Bovendien is Spanje van de EU het land waar de meeste verse vis wordt geconsumeerd; 480.826 ton, t.w.v. € 3,7 mld.

In 2017 at de gemiddelde Spanjaard 10,54 kg. verse vis, dat een lichte daling inhoudt t.o.v. van voorgaande jaren. Om precies te zijn, betrof het een consumptieafname van 1,7 kg. verse vis per inwoner per jaar over de periode van 2013-2017.

Tegelijkertijd was er de afgelopen vier jaar sprake van een daling in de vraag naar bevroren vis met 0,6 kg. per inwoner per jaar. Deze vraag daalde van 3,1 naar 2,5 kg. en was ook zichtbaar in het winkelmandje waar de vis nu slechts 10,5% van de totale uitgaven vertegenwoordigde.

Ook de consumptie van zeevruchten, weekdieren en schaaldieren, hetzij bevroren, vers of gekookt, nam af. De grootste daling was zichtbaar bij de consumptie van verse zeevruchten, weekdieren en schaaldieren met respectievelijk 2,18, 3,52 en 0,57 kg per inwoner per jaar.

De vraag naar ingeblikte vis daarentegen nam toe en steeg binnen de totale visconsumptie van 15% naar 18,6%. De consumptie steeg van 4,1 naar 4,42 kg. per persoon per jaar in de periode van 2010-2017.

De meest gegeten vissoorten blijven 1) heek, 2) kabeljauw en 3) zalm, hoewel het rapport een consumptiedaling aangeeft v.w.b. de eerste twee soorten en een zeer opvallende stijging bij de derde. In de laatste vijf jaar zijn er echter nauwelijks wijzigingen te zien in de voorkeuren van de Spanjaarden, met uitzondering van de opkomst van producten uit de aquacultuur, zoals dorade, zeebaars en tarbot.

Distributiekanalen van visproducten:

De meeste visproducten worden verkocht in supermarkten en bij de visspeciaalzaken. V.w.b. de verkoop van verse visproducten zijn het met 48,9% de supermarkten en met 33,8% de visspeciaalzaak die het meest verkopen. Wat de verkoop van bevroren vis betreft, zijn de verschillen groter: 54,3% door supermarkten en 19,9% door de speciaalzaak. In het geval van ingeblikte vis, betreft de verkoop hiervan door supermarkten 52,2%, de discountwinkels 17,8% en tot slot de speciaalzaken slechts 4,1%. Het e-commerce aandeel is nog steeds zeer klein en is geen gunstiger alternatief voor de consument.

Prijs:

Voor wat betreft de prijs van visproducten, worden de producten tegen een hogere prijs aangeboden bij de speciaalzaken dan bij de supermarkten, hypermarkten of discountwinkels. De supermarkten zijn het goedkoopst voor de aankoop van verse en bevroren visproducten. De prijs voor ingeblikte vis is het laagst bij de discountwinkels.

In 2017 gaven de Spaanse huishoudens in totaal € 8,9 mld. uit aan visproducten. Hoewel dit 2,3% minder was dan in 2013, waren deze uitgaven in 2017 wel hoger dan de drie voorgaande jaren wat inhoudt dat de gemiddelde uitgaven aan visproducten redelijk stabiel blijven rond de 13,3%.

Bron: www.financialfood.es