Spanje: Water populaire drank
Flessenwater in momenteel populair in Spanje. Op de flessenwater markt t.w.v. €1.300 mln. concurreren 60 bedrijven, waaronder zowel grote multinationals (Danone, Nestlé of Coca-Cola) als Spaanse familiebedrijven (Calidad Pascual, Damm of Mahou San Miguel).
Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de verkoop van flessenwater met 17% in volume en 19% in waarde gestegen in de afgelopen zeven jaar. Het flessenwater in inmiddels belangrijk geworden voor de groei van de grote voedingsmiddelenbedrijven.
Na het huismerk, is Aguas Danone met een aandeel van 12,5% marktleider in Spanje. In 2017 had zij wereldwijd een omzet van €4.621 mln. (+ 4,7%), waarbij het water filiaal van Danone verantwoordelijk was voor 20%.
"Als gevolg van de lage temperaturen in de zomer hebben gebottelde dranken dit jaar negatieve resultaten opgeleverd, behalve water", zegt F. X. Lacroix, CEO van Aguas Danone. Hoewel het bedrijf geen gegevens per land verschaft, kondigde zij aan dat een van haar merken, Lanjarón, in 2017 haar inkomsten met 10% verhoogde, "zijnde het merk van niet-alcoholische dranken dat het meest groeide" in Spanje.
Een ander belangrijk bedrijf op de nationale markt is Nestlé. Hoewel water met 7,5% de kleinste divisie is van deze Zwitserse multinational, beschouwt de groep het als een "snel groeiende" sector. In 2017 had zij een omzet van CHF 7,455 mld. (+ 2,4%), wat een stijging van 0,3% betekende in de totale omzet van het bedrijf. Zij heeft een marktaandeel van bijna 7% in Spanje, terwijl haar aandeel in waarde "meer dan 10% bedraagt en nog steeds groeit", zegt P. de Maillardoz, CEO van Nestlé Waters Spain. De CEO van Nestlé gaf een paar weken geleden aan dat de multinational zich voor haar economische groei richt op vier strategische sectoren: koffie, huisdiervoeding, babyvoeding en water.
Calidad Pascual groeit ook dankzij fleswater; de groep had vorig jaar een omzet van €675 mln. (+ 2%). De omzet van haar merk Bezoya steeg 10% in twee jaar, tot €115 mln. en water vertegenwoordigt reeds 18% van de totale bedrijfsomzet.
De verkoop van fleswater door bierbrouwerij Mahou San Miguel heeft onlangs de beste zomer in haar geschiedenis geregistreerd, wat de verkoop van haar merken in een jaar tijd een boost van 3,1% geeft. In 2017 was er al sprake van een groei van 12,4% bij de waterdivisie in vergelijking met 2016. Fleswater draagt inmiddels al voor 17% bij aan de totale omzet.
Twee andere bierbrouwerijen die hun omzet in de watersector verhogen, zijn Hijos de Rivera en Damm. De eerste bottelde 8% meer dan in 2017 en 176% meer dan in 2010. De verkoop van fleswater groeide met 13%, drie punten meer dan haar totale omzet.
Damm bezit vijf watermerken, waarvan het totaal aandeel meer dan 3% bedraagt. "We hebben jarenlang een positieve groei doorgemaakt en we verwachten dat deze trend zal aanhouden, hoewel er een vertraging kan optreden", zegt F. Segarra, Communicatie Directeur bij Damm.
De drijfveren achter de verkoop van flessenwater in Spanje, zijn de vergrijzing van de bevolking en de toename van het toerisme, hoewel de belangrijkste factor wereldwijd nog steeds de bezorgdheid om de gezondheid is.
Iedere Spanjaard consumeert 120 liter fleswater per jaar. Volgens de sectororganisatie Aneabe is fleswater de meest geconsumeerde alcoholvrije drank door de Spanjaarden. "Het is ook de drank waarvan de consumptie in 2018 het meest toeneemt in het land, ondanks de stagnatie van de totale drankenmarkt." Volgens de verwachtingen van Nielsen, zal de verkoop in 2018 met 3,4% in volume toenemen tot 4.434 mln. liter, en de waarde met 5,4% stijgen, tot €1.300 mln.; bijna het dubbele van het totaal aan dranken.
De fleswatersector is erg versplinterd in Spanje met meer dan 60 bedrijven, waarvan 70% familiebedrijven en Spaans kapitaal, die elkaar beconcurreren op een markt die 4.500 directe en meer dan 25.000 indirecte banen genereert.
Bron: Expansión