Spanje: Zumosol zoekt strategische partners om groei te bevorderen
Het bedrijf Zumosol, gespecialiseerd in de productie en bottelen van hoge kwaliteit geperste vruchtensappen, heeft Arcano Partners ingeschakeld om naar strategische partners te zoeken om haar groeiplan voor de komende jaren te ondersteunen.
Zumosol, eigendom van de Turkse groep Toksöz, heeft een verkoopomzet van ongeveer €40 mln. per jaar. Dit was precies het bedrag waarvoor de Turkse gigant in 2013 Zumosol van Grupo Pascual kocht.
In de provincie Córdoba bezit Zumosol één van de drie grootste fabrieken van de Europese markt, waar meer dan 1.300 ton sinaasappelen per dag binnekomen, meer dan 1.100 ton per dag worden geperst en meer dan 75 mln. liter per jaar wordt gebotteld.
Financiële bronnen zijn van mening dat de omvang van de Zumosol-fabriek en het strategische belang van Spanje als hub voor de productie van sap wereldwijd, het bedrijf aantrekkelijker maakt voor potentiële investeerders. Momenteel is Spanje het tweede producerende land na Brazilië en vierde in Europa qua consumptie, na Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
In 2017 consumeerden de Spanjaarden 808 mln. liter sap en nectar. De marktleider is J. García Carrión, met haar merk Don Simón. Enkele van haar belangrijkste concurrenten zijn AMC Juices, Juver of Granini.
Bron: Expansión