Amazon worstelt om leider te worden van online verkoop van voedingsmiddelen in Spanje
Twee supermarktketens, Mercadona en Carrefour, hebben een groter marktaandeel dan de Amerikaanse gigant, hoewel het aandeel in de online verkoop van voedingsmiddelen in Spanje nog steeds relatief klein is.
Volgens een onderzoeksrapport van het adviesbureau The Cocktail bestaat er een potentiële markt voor de online verkoop van voedingsmiddelen in Spanje die maar moeizaam van de grond komt. Momenteel kiest slechts 17% van de Spanjaarden er voor om hun voedingsmiddelen online te kopen; dit is de minst populaire categorie, in tegenstelling tot reizen (82%), evenementen (71%), maaltijdbezorging (47%) , elektronica (40%) en kleding en schoeisel (25%).
Een ander interessant feit dat dit onderzoek onthult, is hoe Amazon op eigen terrein wordt overtroffen door twee supermarktketens, Mercadona en Carrefour.
Mercadona bezit een aandeel van 22%, terwijl de Franse keten door 17% van de Spanjaarden wordt gekozen voor het online kopen van voedingsmiddelen. Amazon daarentegen, bezit 14% van deze markt. Bovendien kan het Amerikaanse bedrijf geen passieve houding aannemen, want volgens The Cocktail heeft Mercadona een ruime marge voor verbetering.
Het onderzoek beschrijft de redenen waarom in Spanje het aantal online kopers niet groeit. Het "zoeken en selecteren van producten" en het "verwerken en leveren van bestellingen" zijn de belangrijkste elementen waarop bedrijven zich moeten richten om de ervaring van de gebruikers te verbeteren. Twee aspecten die Mercadona via haar nieuwe website probeert op te lossen.
Een van de grootste uitdagingen zijn de verse producten. Deze producten ontbreken in 9 van de 10 online winkelmandjes. Experts van het adviesbureau verklaren de oorzaken: "Het hangt af van het type vers product. Voor wat betreft eieren, zuivel en diepvriesproducten heeft het te maken met de levering en de koelingsketen. Voor wat betreft vlees, vis, groenten en fruit heeft het te maken met het zoek- en selectieproces. "
Het rapport ontkent een van de meest voorkomende mythen van online verkoop. "De nabijheid van fysieke winkels vormt geen belemmering voor online winkelen. Gebleken is dat de afstand tot fysieke winkels voor de huidige klanten die voedingsmiddelen online kopen niet groter is dan voor hen die hun boodschappen niet online doen. "
Bron: vozpopuli.com