Spanje: Consumptie buitenshuis stimuleert voedsel- en drankverkoop

Volgens het voedselconsumptierapport dat gepresenteerd werd door de Minister van Landbouw, Visserij en Voedsel, Luis Planas, bedroegen de voedsel- en drankuitgaven in 2017 € 102,5 mld. Dit betekent een stijging van (+ 3,6%) in vergelijking tot 2015. Vanwege een wijziging in de methodologie die het Spaanse Ministerie heeft toegepast, zijn er geen gegevens beschikbaar van 2016. Bij 88,2% betrof het de consumptie door huishoudens, wat slechts 63,9% vertegenwoordigde van waarde.

Luis Planas, Spaanse Minister van Landbouw, Visserij en Voedsel

Dalende consumptie in huishoudens

De voedsel- en drankaankopen voor consumptie binnenshuis bedroegen € 6,7 mld., wat daadwerkelijk een daling van (- 0,7%) in volume inhield, maar gecompenseerd werd de prijsstijging van (+ 1,3%).

De grootste daling was zichtbaar bij de aankoop van vers voedsel, die met (- 3,3 %) in volume daalde in vergelijking tot 2016.

De aankoopdaling was zichtbaar bij de volgende producten:

Verse producten:

  • groenten (- 3,6%),
  • vers fruit (- 3,5%),
  • vis (- 3,3%)
  • vlees (- 1,4%).

Overige producten:

  • gedistilleerde dranken (- 5,8%)
  • olie (- 3,8%)

Een aankoopstijging was zichtbaar bij:

  • gebotteld water (+5,7%)
  • eieren (1,7%)

Voor wat betreft de verkoopkanalen groeide de aankoop via de supermarkt (+ 4,2% ten opzichte van 2016) met een aandeel van 47,3% van de totaalaankoop. Voor de aankoop van vers voedsel via dit kanaal betrof het 35,3%. Bij de detaillist nam de aankoop van verse producten met (- 7,9%) af tot een aandeel van 32,2%.

Verder nam de verkoop via de hypermarkten en discountwinkels af, respectievelijk (- 3,6%) en (- 1%). Op het gebied van e-commerce was er in 2017 sprake van een toename van (+ 10%) van online voedselverkoop (+6,4% in verse producten en +10,7% bij overige producten). Een totaalaandeel van 1,2%.

Consumptie buitenshuis zal opleven

Met meer dan € 35 mld. omzet en een aandeel van 36,1% van de totale voedsel- en drankenverkoop, blijft de consumptie buitenshuis groeien.

Voedingsmiddelen vertegenwoordigen 68,2% van de marktwaarde, frisdranken 24,5% en warme dranken 7,3%. Het middageten blijft het belangrijkste consumptiemoment (45,1% van het totaal), gevolgd door het avondeten (23,3%) en tot slot het ontbijt (16,2%). De consumptie in restaurants en fastfood ketens vertegenwoordigt 46,6%, gevolgd door bars en cafés (33,9%). Voor wat betreft de verkoop van dranken in cafés betreft het 58,3% frisdrank en 72,9% warme dranken.

Bron: www.alimarket.es