Prijsvechters winnen opnieuw marktaandeel
De verkoop in Britse supermarkten is de laatste 12 weken tot 17 juni met 2.1% gestegen ten opzichte van met dezelfde periode in 2017, meldt Kantar Worldpanel. Na een paar lastige jaren, stijgt de totale supermarktomzet sinds juni 2016 onafgebroken.
De snelstgroeiende supermarkt in het VK is op dit moment de online supermarkt Ocado, die de laatste 12 weken een omzetgroei van 10.1% realiseerde. De prijsvechters Lidl en Aldi blijven terrein winnen op de Big Four (Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons). Het marktaandeel van Aldi steeg naar 7.4% en Lidl groeide naar 5.4%, terwijl de grote vier supermarkten allemaal marktaandeel inleverden.
Ondertussen zitten de grote supermarkten niet stil; Asda en Sainsbury’s kondigden vorige maand een fusie aan. Op dit moment doet de Competition and Markets Authority (CMA) nog onderzoek naar de fusie. Tesco en het Franse Carrefour kondigden deze week een samenwerking aan op de inkoop van producten en hopen daarmee een kostenbesparing te realiseren.