Horeca in het Verenigd Koninkrijk
De Britse horecasector is een belangrijke afnemer van Nederlandse groenten, fruit en vlees. De horeca is goed voor meer dan een derde van de uitgaven van de Britse consument aan voedingsmiddelen en dranken. In 2016 werd er in totaal €63 miljard uitgegeven in horecagelegenheden in het Verenigd Koninkrijk. Volgens marktonderzoeker Euromonitor telde het Verenigd Koninkrijk in 2016 ongeveer 165 duizend horecagelegenheden. Hiervan waren 116 duizend onafhankelijke horecagelegenheden en bijna 50 duizend deel van een keten. Hoewel het aantal en de omzet van horecagelegenheden de afgelopen jaren zijn toegenomen, staan sommige Britse horecagelegenheden toch onder druk.
Volgens de Office for National Statistics spendeerden huishoudens in het Verenigd Koninkrijk in 2017 gemiddeld €44 per week in horecagelegenheden. Van deze €44 werd het merendeel besteed in restaurants en cafés en een kleiner deel in kantines en aan afhaalmaaltijden. Dit is meer dan in 2016. Toen besteedden huishoudens gemiddeld €41 per week aan eten en drinken buitenshuis.
Tijdsdruk en de toenemende behoefte aan gemak zorgen ervoor dat de consument in de afgelopen jaren steeds minder kookt en meer uitgeeft in horecagelegenheden. Huishoudens spendeerden in 2017 meer in horecagelegenheden vanwege de groeiende populariteit van bezorgmaaltijden.
Hoewel uitgaven in horecagelegenheden de afgelopen jaren zijn toegenomen, staan sommige Britse horecagelegenheden toch onder druk. De Guardian schrijft dat volgens de accountants Moore Stephens er in 2017 bijna duizend faillissementen waren binnen de restaurantsector in vergelijking met ongeveer 825 in 2016. De BBC berichtte eerder in februari dat zowel de burgerketen Byron als Jamie’s Italian, een onderdeel van Jamie Oliver Restaurant groep, met financiële problemen kampen.
De BBC citeert horecaondernemer Luke Johnson die beweert dat horecagelegenheden onder andere worstelen door de stijging van huren en een verhoging van het minimumloon. Ook de stijgende prijzen van ingrediënten leiden tot hogere kosten. Jamie’s Italian haalt bijvoorbeeld een groot deel van haar ingrediënten uit Italië. De koersdaling van de pond heeft sommige buitenlandse producten duurder gemaakt in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is de afgelopen jaren door de opening van veel nieuwe horecagelegenheden de concurrentie sterk toegenomen en de loyaliteit van klanten afgenomen. Toch verwacht Johnson dat, ondanks de verzadigde markt, de horecasector in het komende decennium winstgevend zal blijven.