Voedselinnovatie in Duitsland
Op het gebied van voedselinnovatie is in Duitsland de afgelopen tijd veel gebeurd. Vooral de grote steden zoals Berlijn, Hamburg en München blijken goede broedplaatsen voor jonge bedrijven die nieuwe ideeën, diensten en producten ontwikkelen. Die ideeën en producten voldoen sterk aan de veranderende wensen van de klant en dragen bij aan een revolutie op de Duitse voedselmarkt. “De klant is koning” zoals ook de Duitsers zeggen.
Hoe kunnen Nederlandse food-startups in Duitsland voet aan de grond krijgen en hiervan meeprofiteren? En hoe kunnen nieuwe bedrijven in contact komen met potentiële klanten en handelspartners en hun producten zichtbaar maken? Dit artikel beschrijft een aantal platforms en evenementen voor food startups en food innovaties.
Evenementen
In 2018 vinden er in Duitsland weer veel aan voedselinnovatie gerelateerde evenementen plaats. Deze bieden jonge bedrijven niet enkel de mogelijkheid om in contact de komen met andere startups; ook investeerders, journalisten, foodbloggers en consumenten kunnen daar aanwezig zijn. Deelname aan dergelijke evenementen vormt een uitstekende mogelijkheid om meer te horen over de laatste ontwikkelingen van de Duitse foodmarkt en contacten met potentiële handelspartners te leggen. Daarnaast kunnen bij sommige evenementen ookde eigen producten gepresenteerd worden.
De volgende aan voedselinnovatie-gerelateerde evenementen vinden in 2018 plaats:
· Green World Tour: 23 en 24 februari 2018 in Stuttgart
· Gastro Vision: 9 t/m 13 maart 2018 in Hamburg
· Tollwood festival: 27 juni t/m 22 juli 2018 in München
· Food Innovation Camp: 2 juli 2018 in Hamburg
· Future of Food Conference: 18 september 2018 in Berlijn
· FOOD & LIFE: 28 november t/m 2 december 2018 in München
Overige noemenswaardige evenementen die reeds hebben plaatsgevonden zijn:
· Food Invention 2017: 12 juni 2017 in Düsseldorf
· Berlin Food Week: 14 t/m 21 oktober 2017 in Berlijn
· Innovative Food Trends 2018 – Chancen für Food Startups: 25 januari 2018 in München
Vaak bieden de grote Duitse levensmiddelbeurzen, zoals bijvoorbeeld de Internationale Grüne Woche in Berlijn en Anuga in Köln, speciale startup-activiteiten aan. Daarnaast kunnen populaire buurt- en streetfood-markten een goede mogelijkheid zijn producten te testen bij consumenten.
Platforms
Ook voorname Duitse levensmiddelbedrijven zien inmiddels in hoe groot de invloed van voedselinnovatie in Duitsland is. Zo heeft Bahlsen, een koekfabrikant uit Hannover, in 2017 een platform voor voedselinnovatie geopend. Dit platform, Hermann’s, is niet alleen een fysieke ontmoetingsplek in het centrum van Berlijn, maar moet in de toekomst eveneens als internationale spil in het netwerk voor voedselinnovatie fungeren - een ontmoetingsplaats voor de voedselindustrie, thought leaders en consumenten, die daar samenwerken om nieuwe ideeën en producten voor gezonde en duurzame voeding te ontwikkelen. Snoepfabrikant Katjes opende onlangs een soortgelijk kantoor voor zijn investeringstak Katjes Green Food. Metro Group heeft met Metro Accelerator een stimuleringsprogramma voor startups in horeca en retail. Met Oetker Digital investeert de voedingsmiddelentak van Dr. Oetker in innovatie binnen het eigen bedrijfscluster.
Online platforms zoals Gründerszene, Deutsche Startups, Munich Startups of Hamburg Startups zijn een goede bron van informatie over de markt, potentiële klanten en marketingskanalen
Crowdfunding is een slimme manier voor startups om het inzamelen van geld met het vergroten van de naamsbekendheid te combineren. Op een website zoals Startnext – de grootste Duitstalige website voor creatieve en duurzame ideeën, projecten en startups – of via blog/crowdfunding-website StartinFood kunnen jonge bedrijven in contact komen met een community die geïnteresseerd is in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van voedselinnovatie. Naast het inzamelen van geld dat de startups nodig hebben om hun ideeën te introduceren, kunnen zij er hun producten presenteren en promoten aan een groot publiek. Aan de hand van de gegeven feedback kan een gevoel voor de markt en de doelgroep ontwikkeld worden.
Media
In Duitsland wordt nog steeds veel gebruik gemaakt van de social mediakanalen Facebook en Twitter. Daarnaast zijn er een groeiend aantal foodblogs en foodmagazines, zoals bijvoorbeeld NGIN Food, nomyblog en StartinFood waar veel informatie over voedselinnovatie en startups te vinden is.
Gerelateerde artikelen:
Succesformule kleine specialistische beurzen zoals Veggieworld