Franchise Spaanse supermarktketens Eroski en Día gegarandeerd succes
De franchiseformule bij supermarktketens in Spanje zijn verzekerd van business. In Spanje zijn de Spaanse ketens Eroski en DIA en de Franse keten Carrefour toonaangevend binnen de Spaanse markt. DIA is de grootste franchise supermarktketen van Spanje met 2,147 winkels in verschillende formaten, inclusief o.a. ‘La Plaza de Dia’, DIA of CityDia. Vorig jaar werden er 193 DIA supermarkten in Spanje geopend met een omzet van €5,9 mld.
Volgens de keten is "de initiële investering afhankelijk van de grootte en de staat van onderhoud van de winkel. Indien het om een eigen winkel van DIA gaat, dan betreft het alleen de kosten voor de inkoop van de producten die tussen de €60.000 en €150.000 liggen, afhankelijk van de oppervlakte van de winkel".
Indien men een Carrefour winkel wenst te openen, de Franse keten met 944 winkels in Spanje, betreft de beginprijs €800/m2 voor het kleinere formaat: Carrefour Express. Deze supermarktketen is volgens de consultancy Kantar Worldpanel het op één na grootste voedingsmiddelenbedrijf in Spanje qua marktaandeel (bijna 9%), net na de Valenciaanse keten Mercadona. Vorig jaar behaalde Carrefour een omzet van 8,9 mld. in Spanje.
De Baskische supermarktketen Eroski, met 5,8% marktpenetratie, toont met 500 franchises een ander franchise model binnen het distributiekanaal. Volgens de keten betreft het €600/m2 wat voor een winkel van 200 m2 een totaalbedrag van € 120.000 zou betekenen.