Deense online supermarkten zien omzet stijgen

Als de Deense consument de drempel van online winkelen over is, wordt het snel een gewoonte. De aanzienlijke psychische hoogte van de drempel en het gemak van online winkelen verklaren waarom het marktaandeel nog laag is maar er een enorme groei in zit.

Online

Het begint te lopen met de Deense online supermarkten. Onlangs meldde de grootste online supermarkt Nemlig.com dat het een miljardenomzet maakt (DKK). Ook de nummer 2 in de markt, de onlinewinkel van Coop, had vorig jaar bijna een verdubbeling van de omzet. De onlinehandel van dagelijkse boodschappen vormt zo’n 2% van de totale omzet van circa 120 miljard Deense kronen (16,1 miljard euro). Dit bescheiden marktaandeel tot nu toe biedt ruime mogelijkheden voor ondernemers om de internethandel verder te ontwikkelen.

Miljardenomzet

De Deense online supermarkt Nemlig.com is de eerste supermarkt die een miljardenomzet maakt. Het bedrijf heeft een jaarlijkse groei van 30%. De jaarcijfers laten echter zien dat het bedrijf ondanks de hoge omzet nog geen winst heeft gemaakt. Volgens oprichter en administratief directeur Stefan Plenge is dit echter niet representatief voor de reële ontwikkelingen, omdat er constant grote investeringen worden gedaan. Het bedrijf heeft veel vertrouwen in de toekomst van de onlinehandel voor boodschappen. Volgens Plenge zullen de traditionele supermarkten binnen 15 tot 20 jaar verdwenen zijn en alleen nog als inspiratieruimtes dienen, waar men producten kan proeven en met leveranciers in contact kan komen.

Voordelen

Op dit moment doet het merendeel van de Denen de boodschappen nog gewoon zelf in de winkel, maar er zitten een aantal voordelen aan het thuis laten bezorgen van de boodschappen. Hierdoor zal het aantal mensen dat online winkelt waarschijnlijk verder toenemen. Mensen zijn voornamelijk op zoek naar een goede prijs, gemak, sortiment en een goede kwaliteit van producten. Internetsupermarkten spelen hier handig op in. Zo heeft Nemlig.com zo’n 2000 van haar producten gematcht met Netto, een van de goedkopere ketens, waardoor deze producten gegarandeerd de laagste prijs hebben. Daarnaast hebben internetwinkels vaak een groter sortiment dan de fysieke winkels. Ook biedt Nemlig.com een versheidsgarantie van vier dagen, waardoor er gemakkelijk ingekocht kan worden voor de hele week.

Als de Deense klant eenmaal besluit om via internet boodschappen te bestellen, is er een breed scala aan mogelijkheden. Naast Nemlig en Coop is ook Dansk Supermarked bezig met de uitbreiding van online winkelen. Het grootste verschil zit in de levering van de boodschappen. Nemlig.com bezorgt 7 dagen per week, 365 dagen per jaar aan huis, op het tijdstip dat de klant het beste uitkomt. Daarentegen expirimenteert Dansk Supermarked dit jaar in twee filialen met een click & collectsysteem, waarbij je de boodschappen ophaalt wanneer je toch al onderweg bent. Daarnaast is er Osuma, dat geen eigen magazijn heeft maar dat samenwerkt met 20 zelfstandige Coopwinkels. Hier is zowel levering aan huis als het ophalen van de boodschappen mogelijk.

Sociaal element

Een kleine speler is vigo.dk, een initiatief van Rema1000. Bij Vigo wordt online winkelen gecombineerd met een sociaal element. Je kiest online je boodschappen in een app. Dit lijstje deel je met je buren, die de boodschappen vervolgens vrijwillig afleveren. Deze werkwijze vindt vooral plaats in lokale winkels. Volgens Vigo wijst ervaring uit dat mensen graag anderen helpen met boodschappen doen. Het concept loopt inmiddels erg goed, volgens directeur Jesper Bove-Nielsen.

Lotte van der Vaart, Kopenhagen 25 oktober 2017