Eten met extra’s

Volgens marktonderzoeker Euromonitor zet de healthy living trend de komende jaren door. Britse consumenten zijn in toenemende mate bezorgd over het eigen lichaam en persoonlijk welzijn.

Steeds meer consumenten kiezen bewust voor een gezondere levensstijl en hierbij hoort ook een gezond voedingspatroon. Dit verklaart de toenemende populariteit van food with benefits, d.w.z. voedingsmiddelen die de consumenten wat extra’s naast alleen voedingswaarde bieden. Hier kan worden gedacht aan bijvoorbeeld functional foods met extra toegevoegde voedingsstoffen, vitamines of mineralen, maar ook beauty foods.

Functional Foods

De markt voor functionele voedingsmiddelen is de afgelopen jaren gegroeid. In 2016 groeide de omzet van functional foods in het VK met 2,1 procent tot 3,3 miljard pond. Functionele voedingsmiddelen zijn het meest populair onder jonge consumenten, de zogenaamde millennials, bijvoorbeeld ter vervanging van medicijnen om beter te slapen, te hydrateren na het sporten, of het immuunsysteem te ondersteunen. Consumenten kopen deze producten ook ter uitbreiding van het dagelijkse eten om meer vitamines, mineralen en voedingsstoffen binnen te krijgen. Denk hier bijvoorbeeld aan koffie met extra vitamine D of ontbijtdrank met extra proteïne. In deze categorie neemt de vraag naar ‘echte’ voeding toe: bewerkte voedingsmiddelen, pillen en gewichtsverliesproducten worden minder populair, aldus marktonderzoeker CBD Marketing.

Beauty Foods

Naast deze functional foods zijn ook de beauty foods of nutricosmetics in opkomst. Nutricosmetics claimen bij te dragen aan het gezond houden van bijvoorbeeld huid, haar en nagels. Een voorbeeld is een Britse chocolademaker die beweert dat de chocola de veroudering van de huid door bijvoorbeeld luchtvervuiling en blootstelling aan zonlicht tegen gaat. Andere voorbeelden hiervan zijn fruitdranken met vitamine B2 en B3, zink en selenium voor huid en haar.

Gezondheidsclaims: correct gebruik

Het gebruik van gezondheidsclaims is in Europese wetgeving geregeld. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid hanteert een lijst met toegestane en afgekeurde gezondheidsclaims gebaseerd op wetenschappelijk bewijs. Voor meer informatie hierover kunt u terecht op deze webpagina van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit. In het VK kan bij klachten over gezondheidsclaims de Advertising Standards Authority ingrijpen.

Bent u benieuwd naar andere ontwikkelingen die zich afspelen in de Britse markt? U kunt voor meer informatie terecht bij het landbouwteam in Londen: lon-lnv@minbuza.nl of via @AgriLondon.