Revolutionaire app kennisbron van boer in Myanmar
Het aantal boeren in Myanmar dat gebruikmaakt van de mobiele applicatie (app) Golden Paddy van het bedrijf Impact Terra groeit enorm. De app wordt door zo’n duizend boeren per week gedownload. Impact Terra is opgericht door de Nederlander Erwin Sikma. Hij ziet mogelijkheden om de app elders in Zuidoost-Azië te introduceren.
Myanmar was lang geleden de ‘Garden of Asia’. Het land was een belangrijke exporteur van landbouwproducten. In de afgelopen decennia heeft Myanmar echter een flinke stap terug gedaan in landbouwproductiviteit en heeft hierdoor ook zijn concurrerende positie verloren ten opzichte van veel andere landen in Zuidoost-Azië.
Sinds het militaire regime langzaam de teugels liet vieren in 2010 heeft het land een economische transitie doorgemaakt. De Nederlandse overheid en het bedrijfsleven investeren inmiddels fors in Myanmar om de economische groei mede mogelijk te maken. De agrarische sector is daarbij speerpunt.
Een van die Nederlandse bedrijven is Impact Terra. Het bedrijf speelt in op de enorme groei in het gebruik van smartphones, ook onder boeren. “Onze mobiele applicaties bieden boeren de mogelijkheid om hun bedrijfsvoering te verbeteren en hogere prijzen voor hun producten te krijgen. Simpelweg via hun smartphone”, zegt Erwin Sikma.
Wat is de belangrijkste missie van Impact Terra?
Sikma: “Wij willen vooral het onderste deel van de voedselketen helpen. Door middel van het slim benutten van technologische ontwikkelingen zoals mobiele technologie kan de landbouwproductie fors omhoog. Niet alleen in Myanmar, maar overal in de wereld.
Ons Golden Paddy-platform bestaat momenteel uit een Android App en een Facebook-pagina die door meer dan 215.000 boeren wordt gevolgd. Binnenkort lanceren we een mobiele website om zo de toegankelijkheid van onze app te vergroten.
Met onze digitale producten bieden we informatie aan boeren die anders ontoegankelijk zou zijn. Bijvoorbeeld over het weer en de optimale tijdstippen van zaden en oogsten. Ook levert onze app actuele marktprijzen. Zo weten onze gebruikers precies wat ze voor hun producten kunnen krijgen. We werken samen met het landbouwministerie die ons voorziet van lokale prijzen. Het ministerie voert actuele marktprijzen in via onze Data Collection Tool. Die prijzen worden vervolgens getoond op de app. Naast het vertonen van marktprijzen proberen we boeren te ondersteunen op het gebied van financiën. Op termijn gaan we financiële instituties voorzien van data die kunnen worden gebruikt om leningen en verzekeringen te ontwikkelen. Deze nieuwe producten kunnen vervolgens via onze app worden getest en uitgerold.”
Waarom bent u neergestreken in Myanmar?
“Ik zag een paar jaar geleden dat de ontwikkelingen in Myanmar heel snel gaan. Zo zijn er 45 miljoen simkaarten geactiveerd met internet binnen 4 jaar. Dit opent deuren voor een sociale onderneming als de onze. Wij hebben nu voor het eerst de mogelijkheid om systemen te ontwikkelen waarbij persoonlijk advies wordt gegeven aan boeren via hun smartphone. Iets wat voorheen nog niet mogelijk was. We hebben nu eindelijk de kans om miljoenen boeren te helpen in dit land, en die kans pakken we maar al te graag.”
In hoeverre is Golden Paddy echt aangeslagen onder boeren?
“Sinds de lancering in december 2016 zijn we hard gegroeid. Zo is onze Facebook-pagina Shwe Thee Nhan binnen drie maanden van nul naar 215.000 agrarische bezoekers gegroeid en zijn we nu hard bezig om deze boeren op onze app te krijgen.
Onze app groeit nu met zo'n 1.000 boeren per week en dat zonder enige vorm van marketing. We hebben recent versie 1.10 gelanceerd, het registreren is nog eenvoudiger. Ook lanceren we binnenkort onze mobiele website. Daar verwachten we een enorme groei van.”
Wat zijn de belangrijkste agrarische gebruiksmogelijkheden van de app?
“De app geeft boeren informatie om de bedrijfsvoering te verbeteren, bijvoorbeeld op het gebied van zaaizaad, bemesting en ziektebestrijding. Hij vindt ook gebruiksaanwijzingen. De app informeert per gewas over het juiste moment van zaaien en oogsten. We informeren boeren ook waar ze hun kunstmest en bijvoorbeeld zaaizaad het goedkoopste en beste kunnen kopen. En we leveren actuele marktprijzen ter ondersteuning van de financiële planning van de boer. Zo weet hij wat hij waar voor zijn producten kan krijgen.
Al deze functionaliteiten zijn gepersonaliseerd voor de gebruiker, toegespitst op zijn gewassen en de locatie van zijn bedrijf. Zo begreep een boer uit Aungban via onze app dat hij in een dorp verderop een hogere prijs kon krijgen. Hij besloot om samen met andere boeren uit zijn dorp een truck te huren om hun producten in dat dorp te verkopen.
Het wordt allemaal nog veel interessanter als we geo-data toe kunnen voegen. Dan zijn we in staat om letterlijk in de grond te kijken en de boer te adviseren over irrigatie, gewasgroei, ziektes en nog veel meer.”
Welke functies zijn recent aan de app toegevoegd?
“We zijn regelmatig op reis om van boeren te horen waar zij behoefte aan hebben. Zo hebben we offline beschikbaarheid van bepaalde functies en het sturen van notificaties toegevoegd. Al de content die wordt getoond, is nu gepersonaliseerd. De registratie hebben we vereenvoudigd zodat boeren binnen enkele stappen de app binnen zijn. En we hebben de server en de app geoptimaliseerd zodat alles nog sneller werkt.”
Is jullie app Golden Paddy uniek in de wereld?
“Zeker. Er zijn wat apps beschikbaar, maar de meeste focussen op slechts enkele van onze functionaliteiten en zijn meestal niet gepersonaliseerd. Daarnaast is meer dan 90% van alle gerelateerde services in de wereld alleen beschikbaar via sms. Dat geeft beperkte mogelijkheden, spreekt boeren niet aan en is erg duur, zowel voor de boer als de provider.”
Ziet u kansen om Golden Paddy elders in Zuidoost-Azië te introduceren?
“Zeker, bijvoorbeeld in Thailand en Vietnam. De landbouw in deze landen is in ontwikkeling. Teamleden hebben er al verschillende technologiebedrijven opgezet. Wij kunnen daar snel van start gaan.”