Bloemensector Colombia zoekt input uit Nederland
De bloemensector in Colombia heeft grote behoefte aan technologische vernieuwing. Dat biedt kansen voor Nederlandse tuinbouwbedrijven, bijvoorbeeld kassenbouwers en producenten van sorteer- en verpakkingsmachines. Dat zegt directeur Jan Willem van Bokhoven van het Holland House in de Colombiaanse hoofdstad Bogota.
Colombia is wereldwijd, na Nederland, de tweede exporteur van snijbloemen. Om die positie te behouden, moet de sector moderniseren. De Colombiaanse branchevereniging van bloementelers is daarom naarstig op zoek naar buitenlandse ondersteuning om een moderniseringsslag te maken. “Het Nederlandse tuinbouwbedrijfsleven heeft de afgelopen jaren een uitstekend imago opgebouwd in Colombia. Er is markt voor nieuwkomers. Het momentum is nu”, zegt Van Bokhoven.
Meer Nederlandse bedrijven
Van Bokhoven is directeur van het Holland House in Bogota (zie kader). Deze organisatie ondersteunt Nederlandse bedrijven die activiteiten ontplooien in Colombia. In de drie jaar dat het Holland House bestaat, is het aantal Nederlandse bedrijven met een vestiging in het Zuid-Amerikaanse land sterk toegenomen. Op dit moment zijn hier 150 Nederlandse bedrijven actief, waarvan circa vijftig in de tuinbouwsector.
Eigen landbouwraad
De landbouwraad in Mexico, Jean Rummenie, is tot nu toe ook actief voor Colombia. Dat gaat veranderen. Vanaf zomer 2017 krijgt het land een eigen landbouwraad. Dat wordt Patricia de Vries – van Loon die tot op heden landbouwraad is in Brazilië. Het werkgebied van de nieuwe landbouwraad omvat de landen Colombia, Peru en Ecuador. In deze landen is de agrosector sterk in opkomst. Dat biedt kansen voor Nederlandse bedrijven in de agrofoodsector.
Moderne bloemensector
De groentesector is relatief kleinschalig en sterk op de binnenlandse markt gericht. De bloemensector daarentegen is modern en grootschalig georganiseerd. Deze sector produceert voor de buitenlandse markt. De snijbloemen gaan vooral naar de Verenigde Staten en de laatste jaren in toenemende mate ook naar Europa. Mondiaal staat Colombia op de tweede plaats van bloemenexporteurs, op het terrein van exotische bloemen zelfs op de eerste plaats.
Veertig dominante bedrijven
Circa veertig grote snijbloemenbedrijven domineren de sector. De meeste zijn gevestigd rondom Bogota, een tiental in de omgeving van Medellín, de op een na grootste stad in het land. Deze bedrijven zijn vrijwel allemaal in bezit van Colombiaanse ondernemers. Enkele bloemenbedrijven hebben inmiddels ook productielocaties in Oost-Afrika.
Tekort aan personeel
Van Bokhoven constateert dat de sterke positie van de Colombiaanse bloemensector onder druk staat. “Dat is onder meer het gevolg van de leegloop van het platteland. Daardoor kampen de bedrijven met personeelstekorten. Daar komen de stijgende lonen nog eens bij. De bedrijven zoeken naar arbeidsbesparende technieken, bijvoorbeeld op het gebied van sorteren en verpakken. Dit biedt kansen voor Nederlandse bedrijven.”
Gevolgen klimaatverandering
De klimaatverandering heeft gevolgen voor de bloementelers in Colombia. De temperatuurverschillen worden steeds groter. Het wordt heter én kouder. “Dat vraagt om betere foliekassen om zo de klimaatomstandigheden binnen stabiel te houden”, zegt Van Bokhoven die ook op dit terrein kansen ziet voor Nederlandse leveranciers.
Op het gebied van kwaliteit bestaat de noodzaak om de sector te moderniseren. Afnemers in de Verenigde Staten en Europa stellen steeds hogere eisen. Dat vraagt om technologische aanpassingen om op termijn aan de inkoopeisen te kunnen blijven voldoen.