Jonge Koreanen tonen interesse voor vleesalternatieven

Het aantal veganisten en flexitariërs in Zuid-Korea groeit flink. Angst voor nieuw voedsel en wantrouwen tegen biotechnologie remmen echter de groei van alternatieve eiwitbronnen in het voedsel. Jongere generaties staan meer open voor de vaak nog dure vleesvervangers. En ondertussen groeit het aantal Koreaanse bedrijven dat deze alternatieven op de markt brengt.

Het aantal veganisten in Zuid-Korea verdrievoudigde binnen tien jaar tot een half miljoen. Het aantal flexitariërs steeg tot 10 miljoen, ongeveer 20% van de totale bevolking. Plantaardige vleesalternatieven kregen in Korea zodoende veel supporters.

Zorgen over klimaat en duurzaamheid

Deze trend is het gevolg van maatschappelijke zorg over klimaatverandering en duurzaamheidsaspecten van vleesproductie. Toch veroveren alternatieve eiwitbronnen en kweekvlees de Koreaanse markt maar langzaam. Angst voor nieuw voedsel en wantrouwen tegen biotechnologie in de voedingssector zijn daar de belangrijkste redenen voor.

Lees verder onder foto

Kimchik
Beeld: ©Adobe Stock
Kimchi zijn gefermenteerde groenten

Vleesconsumptie blijft groeien

Zuid-Korea heeft zijn roem te danken aan K-pop en K-drama, Samsung en LG. Wie in aanraking komt met Korea en zijn eetcultuur, houdt de beelden van kleurrijke kimchi (gefermenteerde groenten) en de Koreaanse BBQ lang op het netvlies. Koreanen zijn dol op vlees en het is te vinden in bijna alle gerechten.

In verband met de extreme weersomstandigheden, het bergachtige landschap van Korea, en de onderontwikkelde landbouw, is er geen sprake van intensieve veehouderij. Deze factoren zorgen voor een hoge prijskaart op vleesproductie en waarvoor de consument de rekening betaalt.
Toch blijft de vleesconsumptie in Zuid-Korea groeien, al is die nog steeds veel kleiner dan het gemiddelde van Westerse landen. Deze groei is de drijvende factor achter de grote import van goedkoop vlees uit het buitenland. Zo was Zuid-Korea in 2019 de grootste afzetmarkt voor Amerikaanse rundvlees.

Vlees en kimchi de hoofdmoot

Hoewel vlees een belangrijke plek heeft op de menukaart, bestaat het Koreaanse dieet voornamelijk uit plantaardige ingrediënten en veel kimchi, afgeleid van de boeddhistische filosofie in Korea. De groei van vleesconsumptie is een indicator van sociale welvaart, vooral gezien het arme verleden van dit land. Echter, ook in Zuid-Korea heeft de toenemende kritiek op de vleesindustrie over de effecten van vleesproductie op onder andere klimaatverandering, gevolgen voor de lokale markt en het consumentengedrag.

Lees verder onder foto

Unlimeat_meatball
Meatballs van het Koreaanse veganistische vleesbedrijf Unlimeat.

Groeiend bewustzijn

Vooral onder het huidige kabinet van president Moon staat het beleid voor het afremmen van klimaatverandering centraal. Het bedrijfsleven past de zogeheten ESG-criteria steeds meer toe. Dit zijn milieu-, sociale en bestuurscriteria, op basis waarvan de gevolgen van de activiteiten en diensten van bedrijven op de samenleving of het milieu worden gemeten.

Deze verandering in het bedrijfsleven zorgde in Zuid-Korea voor een beweging in de maatschappij, en dan met name onder de midden- en hogere klasse. Burgers en consumenten hebben een groeiend bewustzijn voor gezondheid, maar ook voor de impact van hun uitgaven- en consumptiegedrag.

Trend onder jongere generaties

Onder jongere generaties in Zuid-Korea is het gebruik van nieuwe alternatieve eiwitbronnen een trend. Aangezien groenten en fruit in Korea niet altijd betaalbaar zijn en erg seizoensafhankelijk, worden vegetarisme en veganisme als een teken van sociale status gezien. Door deze nieuwe bewegingen en de vraag naar nieuwe eiwitbronnen, zijn er steeds meer ‘gezonde’ en ‘groene’ restaurants en cafés met plantaardige en vleesvervangende gerechten op de kaart. Hierdoor komen er steeds meer startups die willen inspelen op de vraag van de consumenten. Tenslotte zijn de recente hoge prijzen van vlees, veroorzaakt door wereldwijde crises (waaronder de Afrikaanse varkenspest en COVID-19), een andere prikkel voor de minder bewuste consument om af en toe voor alternatieve eiwitten te kiezen.

CEO Unlimeat
CEO van het Koreaanse veganistische vleesbedrijf Unlimeat.

Plantaardige vleesalternatieven

Korea is een land van design en R&D, betrouwbare universiteiten en jonge, leergierige startups. Dit tezamen zijn de juiste ingrediënten voor food-tech startups. Hoewel meerdere bedrijven werken aan het ontwikkelen van alternatieve eiwitbronnen, zijn de meeste nog in het ontwikkelingsstadium en hebben hun producten nog niet vermarkt.

PlantEat is een van de startups op het gebied van plantaardige alternatieven, en grotendeels nog bezig met ontwikkeling van zijn producten. PlantEat wil de mens minder afhankelijk maken van vleesconsumptie. Voor het ontwerpen van een alternatief product worden eerst alle dierlijke ingrediënten geanalyseerd. Mocht er geen vergelijkbaar plantaardig ingrediënt bestaan, dan creëert het bedrijf er een plantaardig alternatief voor.

Unlimeat

Een andere startup is het Koreaanse veganistische vleesbedrijf Unlimeat. Door het gebruik van ‘ugly’ ingrediënten en minimaliseren van voedselverspilling, weet het bedrijf zich te onderscheiden. Dankzij pop up-events in een aantal steden in de VS, bracht Unilimeat haar producten op de Amerikaanse markt. Unlimeat heeft een eigen gepatenteerde technologie, genaamd 'eiwitcompressie'. Deze zorgt voor de vleesachtige textuur van de producten. Ook andere voedingsbedrijven, zoals Viomix Tech, breiden hun afzetmarkt uit en vinden nieuwe kansen in de grotere markten als de VS.

'Een aantal voedseltechnologiebedrijven in Zuid-Korea ontwikkelt in het laboratorium gekweekt vlees, zoals Cellmeat en SeaWith'

Pulmuone

In 2021 kondigde de Zuid-Koreaanse tofu-gigant Pulmuone zijn concurrentieplannen aan met grote internationale bedrijven op het gebied van plantaardig voedsel. In het kader van milieubewustzijn en gezonde voeding gaat het bedrijf zes nieuwe voedselcategorieën op de markt brengen in binnen- en buitenland, inclusief China, Japan en de VS. Het is de bedoeling dat het voedsel is afgestemd op de smaak van bepaalde markten. Het gaat om plantaardig eiwitrijk voedsel, plantaardig koolhydraatarm voedsel, plantaardig vlees, plantaardige dranken en drinkbaar voedsel, plantaardige yoghurt en plantaardige snacks.

Lotte Food

Naast Pulmuone produceren andere Koreaanse (voedings)bedrijven Lotte Food  en Shinsagae retailgroep een eigen alternatief vleesproduct. Het alternatieve vleesmerk 'Better Meat' van Shinsegae Food bestaat uit drie soorten vleeswaren. Volgens CEO van Shinsegae Food is Better Meat, het alternatieve vlees, beter dan gewoon vlees.

Parallel aan deze ontwikkelingen ziet Zuid-Korea de introductie van nieuwe plantaardige eiwitbronnen in meerdere fastfoodketens. Zo zette Burger King dit jaar twee nieuwe plantaardige Whoppers op het menu. De meeste ketens werken echter niet samen met de Koreaanse producenten en halen hun plantaardige ingrediënten elders vandaan.

Kweekvlees

Tenslotte ontwikkelt een aantal voedseltechnologiebedrijven in Zuid-Korea in het laboratorium gekweekt vlees, zoals Cellmeat en SeaWith. Deze bedrijven werken tegelijk aan het verminderen van productiekosten en aan opschaling. Productiekosten zijn volgens de experts een van de belangrijkste reden dat kweekvlees nog geen realiteit is. Daarnaast heeft de overheid nog geen goedkeuring verleend voor het kweken van laboratoriumvlees.

Unlimeat slice
Unlimeat slice

Overlegorgaan

Naar verwachting komt er in 2022 een overlegorgaan dat verantwoordelijk is voor alternatief voedsel in Zuid-Korea, waaronder kweekvlees. In de tussentijd zijn zowel bedrijven als kennisinstellingen volop bezig met onderzoek om cel-gebaseerd vlees op de markt te brengen. Zo ontwikkelde Sejong-universiteit het eerste prototype van gekweekt varkensvlees. Dit in samenwerking met de Seoul National University en Space F, een startup voor gekweekt vlees in Zuid-Korea. De verwachting is dat dit kweekvlees over een paar jaar op de markt komt.

Het project krijgt steun van het Zuid-Koreaanse ministerie van Handel, Industrie en Energie. Dat is zeker in tijden van crisis en beperkingen van de import van voedsel vanwege Covid-19 een positieve ontwikkeling.

Meer informatie

Landbouwteam Zuid-Korea en Taiwan
Mail: seo-lnv@minbuza.nl
Twitter: @AgroZuidKorea

November 2021

Deze bijdrage maakt deel uit van de Agrospecial Eiwittransitie wereldwijd. Via onderstaande link kunt u alle overige bijdragen lezen over dit thema.