Moderne technieken in de Zuid-Afrikaanse bloemenindustrie tentoongesteld
De bloemenmarkt is klein in Zuid Afrika, maar door een toenemende vraag op de internationale markt wordt er steeds meer geëxporteerd via de veiling (Multiflora) in Johannesburg. Technologische ontwikkelingen in de Zuid-Afrikaanse bloemenindustrie maakt deze groei mogelijk. Veel bedrijven zijn overgestapt van open naar bedekte teelt, waardoor de productiviteit per hectare toeneemt.
De Nederlandse ambassade was op 4 april 2018 door de SA Flower Growers Association uitgenodigd om een kijkje te komen nemen op de Berg en Dal Kwekery, een bloemenproducent die de laatste jaren flink heeft geïnvesteerd in bedekte teelt. Er waren zo’n vijftig mensen aanwezig voor de open dag: zowel Zuid-Afrikaanse als Nederlandse boeren, zadendistributeurs, handelaren en anderen met affiniteit voor de bloemenmarkt.
De Berg en Dal Kwekery heeft een eigenaar met een Nederlandse achtergrond die ons een goede inkijk gaf in zijn bedrijf. Het bedrijf geeft een goed beeld van de huidige ontwikkelingen in de Zuid-Afrikaanse bloemenmarkt. De bloemen worden voornamelijk bedekt geteeld in moderne kassen, waarin de temperatuur automatisch wordt geregeld om ideale groeicondities te garanderen. Er zijn meerdere kassen en iedere kas wordt gebruikt voor een andere groeifase van de plant. Dit betekent dat de plant meerdere keren van broeikas verhuist om de productiviteit van het bedrijf te verbeteren.
Aan het eind van de rondleiding werd er een demonstratie gegeven van een nieuwe ploeg, die gebruikt wordt om de grond te verzachten. Dit maakt het voor de wortels van de planten makkelijker om snel te groeien en bovendien wordt de kans op ziektes en ongedierte hierdoor met 90% verkleind.
Toch geldt voor de ontwikkeling voor de bloemenindustrie in Zuid-Afrika dat het land, ook voor het uitbreiden van huidige bedrijven, dit waarschijnlijk niet zelfstandig kan doen. De overheid ziet het niet direct als een groeisector, meer verbindingen met Nederlandse bedrijven zouden helpen. Er zal daarnaast eerder moeten worden gezocht naar niches, bedrijven die het avontuur willen aangaan om te investeren in de Zuid-Afrikaanse bloemenindustrie en één-op-één relaties met groothandels en Europese importeurs.