Update Zakendoen: Do's-and-don'ts in de Verenigde Staten
Hieronder een lijst met praktische tips voor zakendoen in de Verenigde Staten van Amerika. In het algemeen gelden deze voor de hele Verenigde Staten, maar wees er ook van bewust dat er regionale verschillen/accenten kunnen zijn.
Bedrijfscultuur / Presentatie
- Amerikanen hebben een vlotte en joviale manier van zakendoen. Interesse in persoonlijke omstandigheden wordt gewaardeerd, maar wees niet te langdradig en kom zo snel mogelijk to the point. Amerikanen vatten het gezegde 'time is money' letterlijk op. Blijf wel altijd vriendelijk, ook na een kritische punt.
- Wees bewust van de hiërarchie. Wees niet verrast als leidinggevenden beslissingen nemen zonder hun team te raadplegen. Net als in Nederland is er ruimte voor overleg en inspraak, maar uiteindelijk is het de baas die de beslissing neemt en verantwoordelijk is voor de beslissing.
- Tijdens een gesprek gebruikt men al snel elkaars voornaam.
- Een goede beheersing van de 'elevator pitch' (1 à 2 minuten om haarscherp en enthousiast uw onderneming en producten voor het voetlicht te brengen) verdient aanbeveling. Amerikanen houden van feiten en statistieken. Als een welbekende (Amerikaanse) klant specifiek kan worden genoemd is dat een pré. Het doel is om iemands aandacht te trekken, dus de pitch hoeft niet volledig te zijn.
- Verkoop jezelf. Steek veel tijd in het opbouwen van een netwerk en laat jezelf zien op grote evenementen. Wees niet bescheiden over prestaties en werkervaring. Resultaten tellen in de zakencultuur in de VS. Als mogelijk, presenteer de behaalde resultaten in cijfers. Geef aan wat je relevante werkervaring is en wie je referent is.
- Spreek duidelijke taal. Indirecte of vage antwoorden kunnen als een teken van onoprechtheid of wantrouwen worden geïnterpreteerd. 'Tell it like it is' is een veelgebruikte uitspraak.
- Humor is belangrijk, maar maak geen grappen over gevoelige onderwerpen zoals religie, politiek en ras. Vooral in een zakelijke omgeving, en mede door de Amerikaanse melting pot, zijn Amerikanen politiek correct. Dit geldt zeker in het zuiden, wij bevelen aan helemaal niks te zeggen (zeker niet als je het zakelijke contact pas net ontmoet hebt) over religie, politiek en ras, omdat Nederlanders zo direct zijn en dit kan vaak verkeerd geïnterpreteerd worden.
- Ondanks de ontspannen en joviale houding zijn Amerikaanse partners zeer nuchter en zakelijk. Ze voelen zich comfortabel in conflictsituaties: 'take it or leave it'.
- Amerikanen koesteren weekenden. Maak dan ook geen afspraken in de vrije tijd van een zakenrelatie. Amerikanen maken lange werkdagen en hebben vaak minder vakantiedagen dan Europeanen. Tenzij het voor een meer sociaal evenement is waar bijv. ook de wederhelft welkom is (een sportwedstrijd, een receptie).
- Met het plannen van een dienstreis naar Amerika, is het verstandig zijn om rekening te houden met de officiële Amerikaanse feestdagen Memorial Day, 4th of July, Labor Day, Thanksgiving en Kerst. Amerikanen plannen vaak een vakantie voor of na deze dagen.
- Network events, niet plannen voor vrijdagmiddagen en of avonden, veel Amerikanen wonen buiten de stad en hebben lange reistijden.
- Ook is het goed om te kijken of er seminars, conferenties enz. die men kan combineren met het geplande bezoek.
- De dress code is gevarieerd in de VS. Voor zakelijke gesprekken met Amerikaanse ondernemers en overheden is een pak voor heren en een zakelijke kleding voor dames is aan te bevelen. Bij beurzen wordt ofwel vaak bedrijfskleding gedragen, bijvoorbeeld een poloshirtje met het bedrijfslogo erop of business casual (jasje met een nette broek).
- Geef geen dure, al te opzichtige relatiegeschenken of alcoholische drank. In de Amerikaanse zakencultuur worden kleine relatiegeschenken wel gewaardeerd. Denk aan stroopwafels, kaas (om door de douane te komen moet kaas wel vacuüm verpakt zijn), chocolade, of een aardigheidje als een Delfts Blauwe mok, NL notitieboekje of pen. Typisch Nederlandse producten zijn altijd erg populair, tegenwoordig stroopwafels iets minder omdat ze in bijna iedere Amerikaanse supermarkt te koop zijn.
Afspraken
- Face-to-face ontmoetingen zijn een belangrijk onderdeel van het zakendoen in de Verenigde Staten.
- Bevestig afspraken altijd de dag van tevoren en kom op tijd of bij voorkeur iets te vroeg. Kom niet onaangekondigd.
- Punctualiteit is ook bij leveranties een absolute must. Bij vertraging geldt een beroep op overmacht veelal als een onaanvaardbaar excuus.
- Ook troubleshooting is een belangrijk aandachtspunt. Een potentiële klant hecht veel waarde aan de snelheid waarmee een probleem kan worden opgelost. Informatie over snelle dienstverlening is een prioriteit. Een machine moet bijvoorbeeld snel gerepareerd kunnen worden: “time is money”. Houdt daarbij ook rekening met de enorme afstanden in de VS.
- Voicemail wordt in de Verenigde Staten veelal gebruikt als een filter, waarbij er vaak niet teruggebeld wordt. Oefen op het achterlaten van een korte en krachtige boodschap en schroom niet om het nog een keer te proberen als er niet onmiddellijk wordt gereageerd
- In Amerika zijn werkontbijten en de lunch belangrijk voor het leggen van sociale contacten en voor de afronding van zaken. Bij het betalen van de rekening is de norm (en eigenlijk een voorwaarde) om tussen de 18% - 20% van de rekening voor BTW aan fooi bij de rekening op te tellen.
- Toezeggingen worden in contracten zeer formeel en gedetailleerd uitgewerkt. Zorg dus voor juridische begeleiding en evt. aansprakelijkheidsverzekeringen. Probeer tijdens een vergadering tot een mondelinge overeenkomst te komen. Kijk daarbij wel uit met té snel zakendoen. De gesprekspartner kan heel formeel zijn bij het uitwerken van het contract. Het komt voor dat de rechter wordt ingeschakeld om de tegenpartij aan een afspraak te houden.
- Alle financiële afspraken worden routinematig vastgelegd in gedetailleerde, bindende contracten, opgesteld door gespecialiseerde advocaten.
- Een snel bedankje/follow-up na de presentatie via e-mail is prima.
Visitekaartjes
- Het uitwisselen van visitekaartjes is heel gebruikelijk. Gebruik zo mogelijk visitekaartjes op het kleinere Amerikaanse formaat en besteed aandacht aan de vormgeving en titulatuur. Contactgegevens uitwisselen met een app komen we ook tegen.
- Zakelijke titels zijn gebruikelijk, maar het is niet verstandig Nederlandse titels als drs., mr. of ing. op het visitekaartje te vermelden. Behalve Ph.D. staan er op kaartjes meestal geen universitaire titels, maar wel zakelijke titels vermeld.
- Opleiding zegt iets over uw competenties, maar in de VS gaat het vooral om wat u gedaan heeft, waar en met wie u heeft gewerkt en of u het zelf heeft bereikt.
- Plaats uw voornaam op een visitekaartje, niet alleen uw initiaal. Voor een tweede of derde naam gebruikt u wel initialen. Daarna volgt uw achternaam.
- Gebruik geen 088 nummers op uw visite kaartjes. Deze kunnen vanuit de VS niet gebeld worden. 06 nummers en “harde lijn” nummers werken wel vanuit de VS.
Taal
- Het Amerikaans-Engels verschilt op veel punten van het Britse Engels. Wees op misverstanden voorbereid en probeer deze te voorkomen.
- Spreek in aanwezigheid van Amerikanen steeds in de Engelse taal, ook als u even communiceert met andere Nederlanders.
- Bij vermelding van maten en temperaturen in documentatiemateriaal gebruiken Amerikanen inches, feet en Fahrenheit, dus niet (alleen) het metrische systeem.
- Zorg voor een website in goed Engels/Amerikaans. Zet niet alleen een Union Jack, maar ook een Stars and Stripes bij de taalkeuzeknop.
- Er zijn veel Spaanstaligen in de VS. Gebruikersinstructies voor apparatuur en machines worden dan ook vaak zowel in het Engels als het Spaans verstrekt. Het zelfde geldt voor waarschuwingen op (gevaarlijke) equipment.
Mei 2023