De inflatie in voedingsmiddelen en drinkwaren in het Verenigd Koninkrijk is gedaald tot 9,7 procent
De inflatie in voedingsmiddelen en drinkwaren is gedaald tot onder 10 procent voor het eerst in 16 maanden. Dat schrijft onderzoeksbureau Kantar bij de publicatie van haar nieuwste analyse van de verkoopcijfers van supermarkten in het Verenigd Koninkrijk.
Onderzoeksbureau Kantar vermelde dat het jaarlijkse stijgingspercentage van de supermarktprijzen 9,7 procent was in de vier weken tot 29 oktober, dit is een daling ten opzichte van de 11 procent in september en ruim onder de recordhoogte van 17,5 procent in maart jl.
Fraser McKevitt, hoofd retail en consumenteninzicht bij Kantar, zegt dat het einde van de groei met dubbele cijfers van de inflatie van de levensmiddelenprijzen een “grote mijlpaal markeerde voor het Britse publiek en de retailers”. Echter heeft hij wel gewaarschuwd dat huishoudens nog steeds “de druk voelen”, gezien de jaarlijkse prijsdalingen in slechts een beperkt aantal grote categorieën van toepassing is, waaronder boter, gedroogde pasta en melk.
Zo vermeldt Kantar ook dat consumenten meer geneigd zijn eigenmerkproducten van supermarkten te kopen, in plaats van merkartikelen, en zo ook de voorkeur geven aan goedkopere detailhandelaren. Uit de cijfers blijkt dat Lidl opnieuw de snelst groeiende retailer is met een omzetgroei van 14,7 procent over 12 weken, dit brengt Lidl tot een marktaandeel van 7,6%. Daarnaast ziet Aldi een stijging van 207.000 klanten meer dan vorig jaar en een respectievelijk omzetgroei van 13,2 procent. Hiermee registreren Lidl en Aldi de snelst groeiende jaarlijkse omzet vergeleken met 7 procent van de gehele supermarktsector.