Goedkopere alternatieven in trek in 'cost of living' crisis
De aanhoudende kostencrisis betekent dat steeds meer consumenten in het Verenigd Koninkrijk goedkoper eten en drinken zoeken. Vorige maand werd iets minder fruit, groente, vers vlees en vis verkocht, en meer bevroren producten in plaats van de duurdere verse varianten. Er wordt ook meer gekocht bij de prijsvechters Aldi en Lidl.
Consumenten in het Verenigd Koninkrijk worstelen met de hoogste inflatie in 40 jaar. De consumentprijsindex voor voedingsmiddelen steeg de eerste negen maanden van dit jaar met 14,6%. Dat betekent 643 pond per jaar extra bij de kassa voor een gemiddeld huishouden volgens marktonderzoeker Kantar.
Tegelijkertijd zijn de lonen achtergebleven bij de inflatie. Het reëel inkomen daalde in het tweede kwartaal met 3%. Het gemiddelde vaste loon lag augustus op 574 pond per week.
Volgens een peiling van de BBC zegt 85% van de ondervraagden groeiende zorgen te hebben over de kostenstijgingen. Bijna 60% van de huishoudens zeggen zorgen te hebben over de energierekening deze winter en 20% zal de verwarming uit laten. Volgens een nieuwe peiling zou bijna 15% van de bevolking al maaltijden overslaan. Het sociale netwerk Neighbourly dat bemiddelt tussen supermarkten en voedselbanken zegt meer maaltijden te bezorgen aan gemeenschappen dan ooit. Aldi, M&S, maar ook Deliveroo, werken samen met kredietverstrekkers die soms ook prepaid betaalkaarten aanbieden voor het doen van boodschappen.
De laatste cijfers van marktonderzoeker NielsenIQ laten zien dat er vorige maand minder iets fruit, groente en vers vlees en vis werd verkocht, en meer bevroren producten in plaats van de duurdere verse varianten. Bloomberg bericht dat meer klanten van Tesco bevroren groente, vis en pizza zijn gaan kopen. Ook kopen nu meer klanten van Tesco gedroogde in plaats van verse pasta en bevroren in plaats van verse soep. Deze trend zou ook bij de andere supermarktketens zijn waargenomen. Consumenten zouden ook vaker voor huismerk artikelen kiezen en meer kopen bij de prijsvechters Aldi en Lidl. Het marktaandeel van Aldi groeide het afgelopen jaar van 8,1% tot 9,3% waarmee het nu Morrison’s is voorbijgestreefd als de vierde grootste supermarkt in het land.
Hoewel de totale omzet van de supermarkten gedurende de vier weken tot aan 8 oktober 4,7% hoger was dan in dezelfde periode vorig jaar, was de volumeomzet 6% lager. De volumeomzet van verse groente en fruit daalde in dezelfde periode zelfs met 8,3% en die van vlees en vis met 8% ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar, aldus NielsenIQ.
The Grocer bericht dat de meeste van de grote supermarktketens onder druk van de inflatie hun assortiment de laatste jaren hebben ingekrompen. Co-op zou onlangs leveranciers hebben gewaarschuwd voor mogelijke delistings. Alleen Sainsbury’s heeft haar assortiment uitgebreid, met 4%. Maar kostenbesparingen zijn niet de enige reden voor het krimpen van de assortimenten: de eerdere problemen in de toeleveringsketens hebben hieraan ook bijgedragen, aldus The Grocer.