Duurzaamheid en gezondheid ook in 2020 sleutelwoorden voor Britse retail
De health-craze en focus op duurzaamheid die de laatste jaren steeds duidelijker aanwezig is in de Britse retail zal naar verwachting in 2020 onverminderd doorzetten, zegt onderzoeksbureau MMR Research Worldwide. De vraag naar gezonde alternatieven neemt toe en Britse consumenten wegen steeds zwaarder mee welke impact hun eetgedrag heeft op het milieu. Het gaat daarbij met name om de herkomst van producten, het productieproces en verpakkingsmaterialen.
Free-from & fortified
Een van de aanhoudende trends is de vraag naar free-from-producten, zoals lactosevrij, glutenvrij en 0%-bier. Consumenten in het Verenigd Koninkrijk kiezen deze producten steeds vaker om algemene gezondheidsredenen in plaats van enkel medische overwegingen (allergieën). Ook fortified foods, voedsel waaraan vitamines en mineralen zijn toegevoegd, gaan vaker over de toonbank.
Vegan & plant-based
De keuze om gezonder, duurzamer en milieuvriendelijker te eten leidt, volgens een toenemend aantal Britten, tot een vegan lifestyle. Volgens de Vegan Society is het aantal veganisten in het Verenigd Koninkrijk sinds 2014 verviervoudigd tot ongeveer 600.000 (1,6 procent van de bevolking). In 2025 zullen veganisten en vegetariërs samen zelfs een kwart van de bevolking uitmaken. Uit cijfers van thuisbezorgservice Deliveroo blijkt dat dat tussen 2017 en 2019 het aantal veganistische bestellingen toenam met 330 procent en het aantal specifiek op veganisten gerichte horecagelegenheden steeg met 168 procent. Geschat wordt dat ongeveer 1 op de 4 nieuw gelanceerde voedselproducten in het VK voor veganisten bestemd is. Campagnes zoals Veganuary, waarin mensen gedurende de maand januari een veganistisch dieet volgen, worden steeds populairder.
0% &Low-alcohol
Steeds meer Britten, en dan met name de jongvolwassenen, kiezen ervoor om minder of zelfs geen alcohol te drinken. Volgens cijfers van het Office for National Statistics is 1 op de 5 volwassenen in het VK teetotal, oftewel geheelonthouder. Producenten van alcoholische dranken springen in op deze trend door alcoholvrije of laag-alcoholische varianten van hun producten op de markt te brengen. Dit zijn zowel de grote multinationals zoals Heineken en Diageo als kleinere craft-brouwerijen als Brewdog of het Nederlandse Lowlander Beer.