Veganuary: Britse retailers springen in op vraag naar veganistische producten

In het Verenigd Koninkrijk zullen in januari ongeveer een kwart miljoen mensen de uitdaging aangaan om minimaal een maand lang een veganistisch dieet te volgen. De door de non-profitorganisatie Veganuary georganiseerde campagne wil consumenten aansporen om te kiezen voor een plant-based dieet om het klimaat te beschermen, dierenleed tegen te gaan en de gezondheid van mensen te verbeteren. Verschillende merken, restaurants en supermarktketens ondersteunen de Veganuary-campagne door nieuwe veganistische producten op de markt te brengen of veganistische gerechten in hun menu op te nemen.

Veganuary

In de eerste dagen van 2020 hebben al verschillende bedrijven nieuwe vegetarische en veganistische producten gelanceerd. Zo heeft KFC een veganistische burger op de markt gebracht, hebben McDonald’s, Pizza Hut, Subway en Costa nieuwe vleesvervangers in hun menu opgenomen en hebben supermarkten als Aldi, Waitrose en Marks & Spencer hun veganistisch assortiment uitgebreid.

Er is dus een groeiende markt voor vegetarische en veganistische producten in het Verenigd Koninkrijk. Ook Nederlandse producenten (van voornamelijk vleesvervangers) hebben de laatste jaren hun producten op de Britse markt geïntroduceerd. Zo kunnen Britse consumenten producten kopen van onder anderen de Vegetarische Slager (Unilever), GoodBite (Schouten), Meatless en Vivera.