Supermarkten nemen stappen om gebruik plastic terug te dringen
Een aantal grote supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk lanceren nieuwe initiatieven om het gebruik van plastic verder terug te dringen. Onder de consumenten in het land zijn de zorgen over de plasticvervuiling sterk toegenomen na veel media-aandacht, zoals via de Blue Planet documentaire series van de BBC, en aandacht van de regering. Hoewel het recyclingpercentage van het land hoger is dan het EU-gemiddelde, is het totale terugwinningspercentage lager dan het EU-gemiddelde en verschillen deze percentages sterk per gemeente.
Deze maand heeft Waitrose aangekondigd in een filiaal in Oxford te beginnen met een proef om plastic verpakkingen te verwijderen uit de winkelschappen. Klanten kunnen hun eigen containers meenemen om die te vullen met pasta, rijst en ontbijtgranen. Bier, wijn en Ecover (vaat)wasmiddel kunnen worden nagevuld. Waitrose zal ook de plastic verpakking van bloemen en planten verwijderen en meer groente en fruit los aanbieden. Klanten kunnen ook voor 5 pond statiegeld een boodschappendoos huren.
Sainsbury’s heeft aangekondigd de komende maanden alle plastic zakken van de groente-, fruit- en broodafdelingen te verwijderen om die te vervangen met papieren zakken. Sainsbury's heeft ook beloofd plastic bakjes in de verpakking van tomaten, asparagus en wortelen te verwijderen en de plastic hoes van kruidenplanten.
De plannen van Sainsbury's zijn onderdeel van een meerjarige plan van aanpak. Eerder dit jaar kondigde het al aan alle donkergekleurde (en moeilijk recycleerbare) plastic verpakkingsmaterialen te verwijderen. Sainsbury’s begint ook met een proef waarbij klanten verpakkingsmateriaal al onmiddellijk na betaling bij de kassa kunnen recyclen.
Co-op heeft beloofd volgend jaar alle donkergekleurde plasticverpakkingsmaterialen te verwijderen. Co-op is in sommige winkels al begonnen met het vervangen van plastic boodschappentassen door composteerbare tassen. Klanten kunnen deze tassen voor 5p kopen en hergebruiken als vuilniszak.
Tesco focust op het creëren van een gesloten kringloop waarbij al het plastic verpakkingsmateriaal uiteindelijk wordt gerecycled. Tesco ontwerpt nieuwe verpakkingen en verwijdert alle moeilijk recycleerbare materialen, zoals PVC en polystyreen, en maakt het makkelijker voor klanten om verpakking te hergebruiken. Tesco gaat daarnaast bij de thuisbezorging een proef met navulcontainers beginnen.
Andere supermarkten hebben vergelijkbare initiatieven. Zo is Morrisons begonnen met de verkoop van papieren boodschappentassen en heeft Iceland beloofd alle plastic verpakkingen van eigen merk artikelen te zullen gaan verwijderen.