NVWA roept ondernemers op zich aan te melden bij administratieve systemen vanwege Brexit
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) roept ondernemers die goederen leveren aan klanten in het Verenigd Koninkrijk of die goederen ontvangen uit het Verenigd Koninkrijk, op om zich op tijd aan te melden bij de digitale systemen die nodig zijn voor het aanvragen en verwerken van import- en exportkeuringen en -certificaten. Het aanmelden bij de verschillende systemen duurt normaliter ongeveer 2 weken, maar deze doorlooptijd kan flink oplopen als veel bedrijven zich vanwege een 'no-deal Brexit' pas op het laatste moment aanmelden.
De NVWA en de andere overheidsdiensten doen hun best bedrijven die zich voor 15 februari 2019 aanmelden op tijd aan te sluiten op de systemen. Ook voor bedrijven die zich later aanmelden streeft de NVWA er naar alles op tijd geregeld te krijgen; maar bedrijven die zich het eerst hebben gemeld worden het eerst geholpen.
Extra procedures
Naar verwachting zal het Verenigd Koninkrijk (VK) de Europese Unie (EU) op 29 maart 2019 verlaten. Door dit vertrek gaan dan hoogstwaarschijnlijk andere handelsafspraken gelden. Welke afspraken dat zijn, is pas bekend als de Brexit-onderhandelingen afgerond zijn. Maar ongeacht de uitkomst krijgen ondernemers te maken met extra procedures. Bij een zogenoemde 'no-deal Brexit' worden alle bedrijven die goederen leveren aan klanten in het Verenigd Koninkrijk exporteur en alle bedrijven die goederen ontvangen importeur. Deze bedrijven moeten zich dus aan dezelfde regels en procedures houden als andere bedrijven die handel drijven met landen buiten de EU.
Voor het aanvragen van een exportinspectie en het opmaken van een certificaat, is voor bedrijven (in de meeste situaties) toegang tot het systeem e-CertNL van de NVWA noodzakelijk. Om toegang te krijgen tot e-CertNL moet het bedrijf bekend zijn bij de NVWA en bij de keuringsdienst (NAK, Naktuinbouw, KCB, BKD of COKZ) en moet het bedrijf toegang hebben tot e-Herkenning. De stappen die bedrijven moeten doorlopen kunnen per deelsector variëren. De helpdesk van de keuringsdienst kan ondernemers hierbij verder helpen. Het is belangrijk dat alle registraties (NVWA, e-CertNL en keuringsdiensten) met hetzelfde KvK- en vestigingsnummer gebeuren.
Meer informatie
Voor vragen over dit nieuwsbericht kunnen journalisten contact opnemen met het team persvoorlichting van de NVWA (088) 22 33 700.
Consumenten en bedrijven kunnen contact opnemen met het Klantcontactcentrum of 0900-03 88 (gebruikelijke belkosten).
Bedrijven kunnen ook contact opnemen met de helpdesk van hun keuringsdienst:
- Landbouwgewassen zoals, aardappel, granen, grassen en zaaizaden: NAK helpdesk Client, 0900-06 25 of helpdeskclient@nak.nl of NAK exportcertificering
- Bloembollen: BKD, (0252) 41 91 01 of Theo Overdevest of BKD
- Groenten, fruit, snijbloemen en potplanten (eindproducten): KCB helpdesk e-CertNL, (088) 308 82 00 of helpdesk@kcb.nl of KCB
- Teeltmateriaal van bloemen, groenten en bomen: NAKtuinbouw helpdesk e-CertNL, (071) 332 61 68 of helpdeskclientexport@naktuinbouw.nl. Voor vragen over het importproces (071) 332 61 68 of planning@naktuinbouw.nl of Naktuinbouw
- Zuivelproducten: COKZ helpdesk, (033) 496 56 90 of certificaten@cokz.nl of Brexit informatie COKZ
- Eieren: NCAE helpdesk, (033) 496 56 90 of certificaten@ncae.nl of Brexit informatie NCAE
Nota bene: Ondernemers die levende dieren en levende producten (sperma, embryo's en broedeieren) importeren of exporteren van/naar het Verenigd Koninkrijk hoeven zich niet bij een keuringsdienst aan te melden.
Bron: NVWA