Bite-sized

De laatste agri-food nieuwsberichten uit het Verenigd Koninkrijk in een behapbaar formaat.

Bite-sized

Innovatie helpt groei food-to-go markt

De Grocer bericht dat de food-to-go markt in het Verenigd Koninkrijk het afgelopen jaar is gegroeid naar een waarde van 25 miljard pond. De supermarktketens ervaren in de food-to-go markt toenemende concurrentie van restaurants, cafés, fastfoodketens en andere winkelketens. Innovatie gericht op duurzaamheid, veganisme en nieuwe smaken speelt volgens de Grocer een grote rol in het koopgedrag. 

Sainsbury’s baant weg met insecten in assortiment

Sainsbury’s introduceert krekels in 250 winkels en is daarmee eerste Britse supermarkt die eetbare insectenproducten op de markt brengt. De supermarkt verkoopt de krekels van het duurzame voedselmerk Eat Grub. Volgens eigen onderzoek van beide partijen zien steeds meer consumenten het voordeel van eetbare insecten als alternatief voor bijvoorbeeld eiwitten.

Quorn Foods opent de grootste fabriek voor vleesvervangers ter wereld

De opening van de fabriek maakt deel uit van een investering van 150 miljoen pond gedreven door een toename van flexitarische en veganistische eetpatronen. Met de investering geeft Quorn een signaal af te vertrouwen in de toekomst voor vleesvervangers. Volgens de producent reageren consumenten onder andere op de groeiende milieuproblematiek rond vleesproductie.

Gemiddelde bedrijfsopbrengst met 50 procent gestegen

Het afgelopen boekjaar is de gemiddelde bedrijfsopbrengst van boerenbedrijven in het Verenigd Koninkrijk met bijna 50 procent gestegen. De grootste toename is te zien in de zuivelsector, waar het inkomen met maar liefst 140 procent is gestegen. Uit de meest recente cijfers van Defra blijkt dat de verhogingen deels werden gedreven door hogere oogstopbrengsten in sommige sectoren maar ook door het zwakke pond dat heeft geleid tot prijsstijgingen voor bepaalde producten. Een zwakkere pond heeft ook geleid tot hogere directe GLB-betalingen.