Nog meer aandacht voor groente in het VK

De consumptie van groente ligt op een historisch dieptepunt in het Verenigd Koninkrijk. Uit cijfers van de Food Foundation blijkt  dat 80 procent van jonge kinderen in het VK te weinig groenten eten, en ondanks de ‘5 a day’ campagne van de Britse overheid is de consumptie van groenten gedaald. Om deze negatieve trend te doorbreken lanceerde de Food Foundation op 3 mei 2018 de Vegpower campagne.

Vegpower

Vegpower is een marketingfonds dat zal worden gebruikt om digitale reclamecampagnes te creëren die erop gericht zijn om kinderen te inspireren om meer groenten te eten. Vegpower wil een alternatief bieden voor de junkfood reclame waarmee kinderen dagelijks worden geconfronteerd. Momenteel wordt er maar 1,2 procent van de uitgaven aan reclamecampagnes voor eten en drinken gespendeerd aan groenten. Met ondersteuning van bekende tv-chefs Jamie Oliver en Hugh Fearnley-Whittingstall wil Vegpower hier verandering in aanbrengen.

Peas Please

Naast de Vegpower campagne heeft de Food Foundation in 2017 ook de Peas Please campagne gestart. Deze campagne brengt producenten, winkeliers, restauranthouders, cateraars en overheidsinstanties samen om de consumptie van groenten te stimuleren. Tijdens een Vegetable Summit in oktober 2017 hebben verschillende stakeholders een belofte gedaan om de consumptie van groenten te bevorderen. Om de resultaten van deze beloftes te controleren is in maart 2018 een tweede Vegetable Summit georganiseerd die elke 6 maanden zal worden herhaald.

Namens Nederland hebben het GroentenFruit Huis en het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) de belofte gedaan om kennis uit te wisselen en om in de export naar het VK gebruik te maken van innovatieve, duurzame en hoogwaardige producten (ook op het gebied van verpakkingen, etikettering en marketing). Nederland is als enige land buiten het VK vertegenwoordigd in de Peas Please campagne.

London Produce Show

De Nederlandse groenten- en fruitsector is de laatste jaren ook goed vertegenwoordigd op de London Produce Show, een vakbeurs voor de groenten- en fruithandel. GroentenFruit Huis/Holland Fresh Group coördineert ook dit jaar weer de beursdeelname van de Nederlandse deelnemers. De Nederlandse Ambassade in Londen sponsort bovendien een schoolwedstrijd om kinderen te inspireren om meer groenten en fruit te eten en een award voor de beste groente en fruit marketing campagne gericht op kinderen. Verder organiseert de ambassade in samenwerking met het GroentenFruit Huis en Dutch Cuisine een kookdemonstratie met Nederlandse chef-kok Christian Weij van restaurant Puur-e uit Ede. De London Produce Show zal dit jaar van 6 tot 8 juni plaatsvinden.

Gezonde snackautomatiek

Tijdens de Koningsdagreceptie van de Nederlandse Ambassade stond dit jaar voor het eerst een gezonde snackautomatiek (een creatie van de Holland Fresh Group). Gasten konden genieten van heerlijke snackgroenten (gesponsord door Valstar), aardbeien (gesponsord door Beekers Berries) en blauwe bessen (gesponsord door ABB Growers). Er waren veel positieve reacties, dus wie weet vinden we de gezonde snackautomatiek over een paar jaar terug op de Londense metrostations.