Supermarktleveranciers beloven het gebruik van onnodig plastic te voorkomen
Meer dan 20 voedingsmiddelenproducenten in het VK, waaronder Unilever en Procter & Gamble, beloven minder plastic verpakkingsmateriaal te gaan gebruiken om plasticvervuiling tegen te gaan. De bedrijven hebben daartoe deze week samen met 40 producenten van plastic, ngo’s en supermarktketens het nieuwe zogenaamde Plastics Pact ondertekend. De grootste Britse supermarktketen, Tesco, en de prijsvechters Aldi en Lidl nemen ook deel.
Thans wordt in het VK 46% van het verpakkingsmateriaal gerecycled of gecomposteerd. De deelnemende bedrijven streven naar een percentage van 70% in 2025.
De deelnemende bedrijven van dit nieuwe vrijwillige samenwerkingsverband zijn onder andere overeengekomen onnodig plastic te vermijden en te zorgen dat plastic verpakkingsmateriaal kan worden hergebruikt, gerecycled, of gecomposteerd.
Nieuwe maatregelen waaraan wordt gedacht zijn de verkoop van onverpakt groente en fruit en rietjes van papier in plaats van plastic.
De bedrijven zijn naar eigen zeggen verantwoordelijk voor ongeveer 80% van al het plastic verpakkingsmateriaal in de Britse supermarkten.
De Britse regering kondigde eerder dit jaar een verbod aan op plastic microbolletjes. De regering heeft daarnaast aangekondigd een statiegeld systeem te willen invoeren voor plastic flessen.
Door media-aandacht heerst er in het Verenigd Koninkrijk vanuit een breed publiek bezorgdheid over plasticvervuiling. Het terugdringen van plasticgebruik staat hiermee hoog op de agenda van de regering en het Britse bedrijfsleven.